Hopp til innhold

Avinor dobbeltsjekker om ny storflyplass holder mål

Avinor er fortsatt ikke helt sikre på at den planlagte storflyplassen på Helgeland vil være tilgjengelig nok i dårlig vær. Nå jobber de på spreng for å se over tallene en gang til.

I starten av desember ga fylkestinget den nødvendige støtten til den nye storflyplassen for Helgeland på Hauan i Rana.

Men fortsatt er det usikkert om flyplassen blir tilgjengelig nok i dårlig vær. For å kunne gå videre med et så stort prosjekt mener Avinor flyene må kunne lande minst 97 prosent av det antallet landinger man ønsker å gjennomføre.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor

Konsernsjef Dag Falk Petersen i Avinor.

Foto: Avinor

Nå skal Avinors beste folk regne intenst gjennom tallene en gang til. Det er særlig beregningen for minstehøyde for innflygingen Avinor ønsker å dobbeltsjekke.

Før Avinor er sikre, kan de ikke love at de vil anbefale ny storflyplass for regjeringen.

– Dette er normal prosedyre og jeg har tro på at vi klarer å komme i land, sier konsernsjef Dag Falk Petersen i Avinor.

– Jobber intenst

Men han innrømmer at det haster. Før påske skal Samferdselsdepartementet legge frem Nasjonal Transportplan for 2014–2023. Polarsirkelen lufthavn kan få problemer med å bli prioritert der, dersom ikke regulariteten viser seg å være god nok.

– Vi jobber intenst med å se over tallene og vi håper å ha tallene klare om 14 dager, forteller Petersen.

Polarsirkelen lufthavn på Hauan i Rana er planlagt å bli Helgelands nye storflyplass med en rullebane på 2200 meter.

– Dette vil være en stor investering for staten og derfor er det helt avgjørende at vi har gode nok tall. Men dette er heller ikke unikt, og det er ikke noe dramatikk i dette, sier konsernsjefen i Avinor.

I møte med Avinor

Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling var tirsdag i møte med Avinor. Der overleverte han beregningene som Avinor skal se nærmere på.

– At det er spørsmål knyttet til værmessige tilgjengeligheten er ikke dramatisk. Møtet var konstruktivt og jeg forsto at Avinor mente det samme, sier han til NRK.no.

Johansen er ikke redd for at Polarsirkelen ikke blir prioritert i Nasjonal Transportplan.

– Jeg kan ikke se at denne typen fagarbeid skal ha noe å si, mener han.

Johansen håper at de første spadetakene for flyplassen blir tatt i 2014 og at det første flyet vil ta av i 2015.

(artikkelen fortsetter under)

Henrik Johansen

Henrik Johansen ikke bekymret selv om Avinor på ny må vurdere om polarsirkelen lufthavn vil være tilgjengelig nok.

Foto: Frank Nygård / NRK

Langvarig strid

Mens man i Rana lenge har drømt om en ny stor flyplass, ønsket man i Alstahaug og Vefsn en utvidelse av eksisterende flyplasser.

Det har i flere år vært full strid om hvordan flyplasstrukturen på Helgeland skal se ut i årene som kommer.

Men en viktig avgjørelse til fordel for storflyplass i Rana ble tatt av Fylkestinget i Nordland i fjor. Da gikk et enstemmig fylkestinget inn for forslaget om en ny storflyplass på Hauan.

Slutt for flyplass i Vefsn

Men for at den nye hovedflyplassen skal realiseres, betyr det altså samtidig at Mosjøen lufthavn, Kjærstad må legges ned.

Det har falt vefsnværingen tungt for brystet og fylkestinget ville ikke ta en avgjørelse.

Det krevde imidlertid Samferdselsdepartementet at de gjorde og i desember fikk departementet grønt lys fra fylkesrådet i Nordland om at det er greit å legge ned småflyplassene i Rana og Mosjøen når den nye storflyplassen kommer.

Video 98d60622-2f9c-4555-bb99-4ec4cc2dd395.jpg

Vedtok storflyplass i Rana.