Hopp til innhold

Må finne penger til Polarsirkelen

Tilhengerne av polarsirkelen lufthavn jubler etter at Avinor anbefalte en ny storflyplass på Helgeland. Men penger til prosjektet kan ikke Avinor-sjefen love.

Mens alt ligger til rette for utbyggingen av rullebanene i Sandnessjøen og Stokmarknes, har ikke Avinor-sjef Dag Falk-Petersen klar finansieringa for polarsirkelen lufthavn.

– Det viktigste nå er faktisk å finne ut om det er mulig å få tak i penger til å finansiere dette, og det er en politisk prosess, sier Falk-Petersen.

Forslaget om en ny flyplass skal vedtas våren 2013, men Avinor-sjefen lover at de skal gjøre hva de kan for å fremskynde prosessen.

– Er optimistisk

– Jeg er veldig optimistisk og vi skal gjøre det vi kan for at dette skal gå fort. Jeg vet de er utålmodige på Helgeland, men jeg vet også at det er et politisk ønske om å levere et godt tilbud på Helgeland, sier han.

Deler av utbyggingen skal finansieres av regionen, det er snakk om 3-400 millioner, og resten skal Staten bevilge. Går alt etter planen, vil det vedtas bygging i oktober 2013, og da vil flyplassen stå ferdig i 2015.

De fleste av Avinors planlagte investeringer i perioden transportplanen omfatter, finansieres via driften. Unntakene er prosjektene i Lofoten og på Helgeland - begge med investeringer beregnet til mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner.

– Ikke skremt

Finansieringen skremmer likevel ikke entusiastene bak polarsirkelen lufthavn.

– Vi tar umiddelbart fatt på å finne alternative finansieringsmodeller, slik at vi kan finne en løsning allerede i statsbudsjettet for 2013, sier en av ildsjelene bak flyplassen, Henrik Johansen.

Og fortsetter;

– Da flyr vi allerede i 2015.

Avinior-sjef

Ildsjel Henrik Johansen (t.h.) kan smile etter at Dag Falk-Petersen og Avinor gikk inn for å realisere polarsirkelen lufthavn. Men først må de finne pengene.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Skapte jubel med ny flyplass

Avinor-sjefen skapte jubel blant tilhengerne av polarsirkelen lufthavn på onsdag. Da kunne han fortelle at Avinor går inn for å bygge den omstridte flyplassen på Helgeland.

Flyplassene i Mosjøen og på Mo i Rana legges dermed ned, og erstattes av den større lufthavnen som skal ligge på Hauan utenfor Mo.

I Lofoten kan én større flyplass på Gimsøy erstatte de mindre flyplassene i Svolvær og på Leknes som er aktive i dag. Dessuten planlegges det å bygge ut rullebanen i Stokmarknes.

Nye rullebaner om to år

I Sandnessjøen kunne de puste lettet ut, etter at det ble bestemt at flyplassen her skulle beholdes. Dessuten skal rullebanen bygges ut til 1199 meter for å møte framtidas krav.

– Her har vi pengene, og vil sette i gang ganske snart. I Sandnessjøen og på Stokmarknes vil dette gå ganske fort, fordi vi ikke er avhengige av noen politisk prosess, sier Falk-Petersen.

Han tror dermed at ny rullebane i disse byene vil være på plass i løpet av ett eller to år.

Langvarig strid

Mens man i Rana lenge har drømt om en ny stor flyplass, ønsket man i Alstahaug og Vefsn en utvidelse av eksisterende flyplasser.

Det har i flere år vært full strid om hvordan flyplasstrukturen på Helgeland skal se ut i årene som kommer.

Men en viktig avgjørelse til fordel for storflyplass i Rana ble tatt av Fylkestinget i Nordland i fjor. Da stemte 45 av 53 representanter i fylkestinget for forslaget om en ny storflyplass på Hauan.

Video 98d60622-2f9c-4555-bb99-4ec4cc2dd395.jpg