- Vi må innse at det i en gitt situasjon vil være den beste løsningen å ta en havarist inn i beskyttet farvann eller å strandsette et tankskip for å unngå at forurensningen blir større enn nødvendig, sa Ludvigsen på Senter for marint miljø og sikkerhet i Horten fredag.
EU-direktiv
På bakgrunn av et EU-direktiv skal det nå utarbeides en beredskapsplan for mottak av skip som kommer i vansker og som trenger bistand. En nødhavn- og strandsettingsstrategi for å møte en tankskipskatastrofe, vil føre med seg økt behov for taubåtkapasitet.
Flere taubåter
Ludvigsen innrømmer overfor NTB at den norske taubåtkapasiteten er for dårlig. Særlig gjelder dette i Nord-Norge som er særlig utsatt, fordi blant annet russerne øker oljetransporten langs Norskekysten fra sine oljefelt i nord. Ludvigsen har ikke annet å vise til når det gjelder taubåter, enn det som er sagt i stortingsmeldingen om rent hav. Der blir det påpekt behov for en bedre samordning mellom statlige og private aktører i taubåtbransjen.
God beredskap
Det er flere tiltak på gang som skal styrke beredskapen mot oljeforurensning til sjøs i Norge. Ett av tiltakene ble markert fredag da statssekretær Torhild Widvey gjennom direkte videoforbindelse med Ludvigsen i Horten åpnet trafikksentralen på Kvitsøy i Rogaland. Det er også planer om å åpne en tilsvarende trafikksentral i Nord-Norge som skal overvåke seilingene langs kysten i nord.