Dette åpner for videre utbygging sørover, håper og tror fylkespolitiker fra Meløy arbeiderparti, Almar Bergli.
- Klarer de å komme i gang med strekningen Tverlandet-Saltstraumen, kan det også være håp for nye prosjekter på kystriksveien, sier Bergli.
Og det er nettopp det som er grunnen til at denne delen av RV 17 er tatt med i Vegpakke Salten, slik den ble lagt fram tirsdag. Det bekrefter regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens Vegvesen.
20 års venting
- Dette er en vei som har vært inne i prioriteringsdiskusjonen mer eller mindre siden åpningen av den nordre delen av kystriksveien tidlig på 1980-
Torbjørn Naimak
tallet. Det har lenge vært behov for å gjøre noe her, og derfor foreslår vi nå anleggsstart på denne strekningen i 2006, sier Naimak.
Førsteprioritet på listen over nødvendig oppussing av kystriksveien, sett fra Meløy, er nettopp utbedring av RV 17 over Tverlandet. Mens politikerne i Meløy ventet på at flaskehalsen mellom på Tverlandsveien skulle utbedres, har de hatt god tid til å krangle om fergefri forbindelse over - eller under - Holandsfjorden.
Klassisk krangel
En årelang strid mellom de to alternativene - tunnel eller bro - har ført til at riksvei 17 gjennom Meløy ikke er kommet inn i de nasjonale transportplanene.
Men nå er meløyfjerdingene enige om at det skal bli bro over fjorden, og de håper at Bodø og Fauske skal si ja til Vegpakke Salten. For det sikrer veien over Tverlandet - og åpner for utvikling videre, mener fylkespolitiker Almar Bergli.