Lynnedslaget forårsaket alvorlige styringsproblemer. Like etter krasjlandet flyet på Bodø Lufthavn, vel 20 meter før rullebanen og skled 70 meter inn på betongen.
Men havariinspektøren vil ikke spekulere i om det ødelagte høyderoret var den direkte årsaken til at flyet gikk i bakken.
Vi har undersøkt flykroppen for å finne hvor lynet slo inn og hvor det gikk ut, og jeg kan bekrefte at en del av haleflaten er skadet, sier Bull.
En tredjedel av høyre haleror er revet bort med voldsom kraft. Det er stillingen på høyderoret som avgjør om flynesen peker opp eller ned.
Ferdskriveren og taleregistratoren, som tar opp lyd fra cockpiten, skal nå sendes til analyse i England.
De fire ombord i flyet kom fra ulykken med mindre skader. De to passasjerene berømmer pilotene for innsatsen med å få flyet ned på bakken.
Flyet er av typen Dornier 228 og trafikerer Kato Airs ruter mellom Røst og Bodø og Narvik og Bodø.
Dornier 228-maskinen slik den endte ved enden av rullebanen i Bodø. Foto: Ole-Kristian Losvik, NRK.