Lavtrykket beveger seg nordover – fly begynner å lette

Det ekstremt lave lufttrykket, som har rammet flytrafikken over hele landet, er historisk lavt mange steder. Ved over 50 målestasjoner er det registrert rekord.

FEIL HØYDE: Selv om Widerøe-flyet står på bakken i Bodø, viser høydemåleren 140-160 fot. Det er hundre fot for mye, noe som skyldes det ekstremt lave lufttrykket. Hadde piloten kunne stilt inn trykket lavere enn 948 hektopascal ville høyden blitt rett. Instrumentet i flyet måler lufttrykket i millibar, som tilsvarer 948 hektopascal.

SISTE: – «As we speak» takser vi ut et fly til Helgeland, sier Silje Brandvoll, kommunikasjonsdirektør i Widerøe. Widerøe innstilte alle flyvninger til og fra Bodø frem til klokken 18. Brandvoll sier Widerøe håper snart å kunne fly til Svolvær, der luftrykket er helt på grensen. Luftrykket ved Leknes og Røst er fortsatt for lavt, opplyser hun. Alle avganger inn og ut fra Troms og Finnmark innstilles ut dagen.

– Det største problemet vårt er selvfølgelig at flyene står på bakken. Vi ønsker jo å få passasjerene fram, men vi ikke får gjort jobben vår, sier Bjørn Sve som har vært flykaptein i Widerøe siden 1997.

Aldri før har han opplevd et så lavt lufttrykk som det som nå skaper problemer i Nord-Norge.

Lufttrykket er i seg selv ikke noen trussel for flyene, men det skaper problemer for måleinstrumentene i cockpiten.

– For å måle riktig høyde i forhold til bakkenivå, må høydemålerne settes inn på et referansenivå. Det kan justeres opp og ned, men den kan ikke stilles inn lavere enn til 948 hektopascal. Lufttrykket nå er lavere enn det. Da viser høydemålerne våre feil.

NRK forklarer

Mer enn 2000 Widerøe-passasjerer er rammet – derfor kan de ikke fly i det lave lufttrykket

for svar

Viktig under landing

Lufttrykket er i seg selv ikke noen trussel for flyene, men det skaper problemer for måleinstrumentene i cockpiten.

Utfordringen for flyene er at lavtrykk under 946 hektopascal påvirker høydemålet som gjør at mannskapet som operer flyene ikke får beregnet høyden til bakken. Dette er særlig viktig under landing.

Ikke mulig å justere så langt ned

Det lave lufttrykket gjør det vanskelig for pilotene å beregne avstanden mellom flyet og bakken.
– Standard lufttrykk er på cirka 1013. Nå er vi nede på under 950, noe som er ekstremt lavt. Det må vi korrigere for ved å skru ned høydemåleren, slik at den viser riktig høyde når vi flyr. Det er ikke mulig å justere høydemålerne så langt ned som lufftrykket krever, sier leder i Pilotforbundet Petter Førde,.

– Får ikke gjort jobben vår

Flyselskapet har aldri i moderne tid opplevd å måtte sette flyene på bakken på grunn av lavtrykk. Bjørn Sve har vært flykaptein i Widerøe siden 1997. Han har heller aldri opplevd et så lavt lufttrykk som det som nå skaper problemer i Nord-Norge.

– Vi ønsker jo å få passasjerene fram, men vi ikke får gjort jobben vår, sier Sve.

Store problemer i flytrafikken

Værsystemet flytter seg langsommere enn ventet, og det fører til ytterligere innstillinger. Widerøe innstiller alle flyvninger inn og ut fra Bodø frem til klokken 18.00 mandag. Alle avganger inn og ut fra Troms og Finnmark innstilles ut dagen. Unntaket er direkteflyene mellom Bodø og Tromsø og Bergen.

Rekordene faller som fluer

Blant stasjonene som har hatt sammenhengende målinger av lufftrykk i mer enn 30 år, er det satt ny rekord ved 22 av dem.

Lufttrykket holder seg lavt

–  Vi har sett på hvor ofte trykket er lavere enn 950 hektopascal, og det er jammen ikke ofte det er lavere enn det. Det som også er spesielt nå, er at lufttrykket holder seg lavt også når lavtrykket flytter seg inn over land. Vanligvis pleier da luftrykket å stige, sier statsmeteorolog Gunnar Livik ved Meteorologisk institutt.

Det gjør at pilotene ikke kan sette riktig høyde i flyet i forhold til bakken.

Hektopascal er en enhet som brukes for å angi lufttrykk.

Widerøe-pilot Bjørn Sve.

Pilot i Widerøe, Bjørn Sve.

Foto: Ola Helness / NRK

– Det kan by på problemer ved innflyging i dårlig vær, legger Sve til, og peker mot instrumentene i flyet.

– Nå skulle høydemåleren ha vist rundt 20-30 fot, som er høyden på flyplassen i Bodø. Men i stedet viser den 150 fot. Så den er 120 fot feil. Når vi kommer flyvende inn i gråvær sånn som nå, så har vi en minstehøyde vi kan gå ned til som er cirka 200 fot. Hvis høydemåleren viser 120 for mye, så kommer vi ned til cirka 80 fot. Det er alt for lavt i forhold til det som er sikker minstehøyde.

En fot tilsvarer rundt 0,3 meter.

Mange rekorder

– Situasjonen er veldig uvanlig. Spesielt i Nord-Norge blir det laveste notering veldig mange steder, sier statsmeteorolog Gunnar Livik ved Meteorologisk Institutt.

Måler for lufttrykk

Lavtrykk: Skjermdump av barometer som måler lufttrykket i Bodø. Pilen har falt ut av skalaen.

Mer enn 70 flyavganger er berørt i Nord-Norge av det spesielle værfenomenet. Men avtrykket har også rammet på lufthavner som ikke er direkte berørt av været.

Blant stasjonene som har hatt sammenhengende målinger av lufftrykk i mer enn 30 år, er det satt ny rekord ved 22 av dem, forklarer Livik.

Gunnar Livik, meteorolog ved Vervarslinga på Vestlandet

Statsmeteorolog Gunnar Livik ved Meteorologisk Institutt sier lufttrykket er uvanlig lavt, og vil sette nye rekorder mange steder.

Foto: Meteorologisk institutt

– Vi har sett på hvor ofte trykket er lavere enn 950 hektopascal, og det er jammen ikke ofte det er lavere enn det. Det som også er spesielt nå, er at lufttrykket holder seg lavt også når lavtrykket flytter seg inn over land. Vanligvis pleier da luftrykket å stige.

Les også: Lavt lufttrykk lammer flytrafikken i Nord-Norge: – Dette er historisk og ekstremt

– Aldri opplevd lignende

Leder i Pilotforbundet Petter Førde, som har 38 års erfaring som pilot i Braathens, SAS og Widerøe, sier han aldri opplevd så store problemer.

– For ethvert flyselskap er sikkerhet prioritering nummer en. Man går ikke på akkord med flysikkerhet, men det er så utrolig sjeldent at dette skjer. Jeg har aldri opplevd det tidligere, sier han.

Petter Førde, Norsk Pilotforbund

Leder i Norsk Pilotforbund Petter Førde har aldri tidligere opplevd så lavt lufttrykk som nå.

Foto: Privat

Widerøe står bak de fleste innstilte flyavgangene. Årsaken er at det lave lufttrykket gjør det vanskelig for pilotene å beregne avstanden mellom flyet og bakken.

– Standard lufttrykk er på cirka 1013. Nå er vi nede på under 950, noe som er ekstremt lavt. Det må vi korrigere for ved å skru ned høydemåleren, slik at den viser riktig høyde når vi flyr. Nå skaper det problemer, fordi det ikke er mulig å justere høydemålerne så langt ned som lufftrykket krever, sier Førde.

Laster Twitter-innhold

Nye rekorder, men gradvis bedring

Lavtrykket beveger seg nordøstover, og vil i kveld ligge utenfor Vest-Finnmark, sier Livik ved Meteorologisk Institutt. I Nordland og Troms vil lufttrykket derfor gradvis stige.

– Lufttrykket vil stige gradvis utover ettermiddagen og kvelden, men vil fortsatt være veldig lavt en god stund. Først i morgen vil lufttrykket være tilbake til normalt nivå flere steder.

I går førte lavtrykket til nye rekorder på Vestlandet og i Midt-Norge. I Bodø ble lufttrykket i dag tidlig målt til 944,6 hPa. Det er det laveste som er målt her siden målingene offisielt startet her i 1953.

Foreløpig er det likevel ikke ny norsk rekord. Det laveste lufttrykket som er registret i Norge er 938,5 hPa. Dette ble målt den 20. februar i 1907 på Skudenes på Karmøy.

Innstilte fly

Mange passasjerer er rammet av det lave lufttrykket. Ved Tromsø lufthavn har over 50 flyavganger blitt innstilt mandag.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK