Hopp til innhold

Hvis turistene ikke ser dette, får de en gratis tur året etter

Britiske turister får «nordlys-garanti» når de ferierer i Norge i vinter.

_REB7829.jpg Hunting the light

LOVER TURISTENE DETTE: Hurtigruten har klokketro på at turistene får se nordlys i vinter. Hvis ikke, får de en ny tur neste år.

Foto: MS Finnmarken

– Nå går vi ut med et løfte overfor vårt største marked, hvor vi gir de reisende nordlys-garanti, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA til NRK.

Skjeldam forklarer at turistene har gode sjanser for å se det spektakulære himmelfenomenet på en 12-dagers rundtur, fra Bergen til Kirkenes og tilbake igjen.

Faktisk er sjansene så gode, at Hurtigruten nå vil gi turistene en ny tur neste vinter dersom de mot formodning ikke skulle få oppleve nordlyset, melder Aftenposten.

– Norge kan ikke henge etter

Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam

STOR VERDI: Nordlyset og det arktiske lyset har stor verdi for det norske reiselivet, mener konsernsjef Daniel Skjeldam.

Foto: Bjørnbakk,Jan-Morten / NTB scanpix

I kampen om turister som vil se nordlys, er ikke Hurtigruten alene. Land som Canada og Island kjemper også om å posisjonere seg på vintermarkedet.

– I denne kampen kan ikke Norge henge etter. Nordlyset og det arktiske lyset har stor verdi for det norske reiselivet, sier konsernsjefen.

For å øke sjansene for å få se nordlys, har Hurtigruten blant annet spesialdesignet skipene for å redusere lysstøyen mest mulig. Det, i kombinasjon med at Hurtigruten opererer i områder hvor det generelt er lite lysforurensning, gjør at Skjeldam ikke er bekymret for risikoen de tar ved å love turistene nordlys.

– For å kunne oppnå noe, så må man alltids satse. Så jeg vil ikke kalle det en risiko, jeg vil heller kalle det en satsning. Det er vesentlige sjanser for å få sett nordlys på en tur fra Bergen til Kirkenes, og tilbake igjen.

– Dere er ikke redd for å skape falske forhåpninger blant turistene?

– Nei, absolutt ikke. Vi tror dette dreier seg mye om jakten, og det at det er en god sjanse for å få sett nordlyset. Vi føler oss derfor veldig komfortable med å gi dette løftet. Selv om man ikke skulle se nordlyset på første forsøk, er jeg likevel sikker på at man har hatt en fantastisk tur.

– Vurderer å utvide garantien

Storbritannia stod i første kvartal alene for nesten 90.000 gjestedøgn, fordelt på 15.000 briter. Britenes enorme interesse for nordlys og midnattssol er årsaken til at landet ble de første som tilbys garantien.

Nordlys-løftet gjelder for reiser i perioden 1. oktober 2014 og 31. mars 2015. Skulle ordningen vise seg å bli en suksess, vil selskapet utvide garantien til å også gjelde for andre land, sier Skjeldam.

– Det norske markedet er også spennende. Veldig mange som bor sørpå har aldri sett nordlyset, og vi tror dette er et markedet som vil vokse i årene som kommer, avslutter han.

– Nordlys viktig for turistene

Dorthe Eide, førsteamanuensis Høgskolen i Nordland

HAR TROEN: Også førsteamanuensis Dorthe Eide ved Handelshøgskolen i Bodø tror kampanjen kan bidra til å få flere vinterturister til Nord-Norge.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

Også førsteamanuensis Dorthe Eide ved Handelshøgskolen i Bodø, UiN, tror kampanjen kan bidra til å få flere vinterturister til Nord-Norge.

– Nordlyset har fått økt fokus og har blitt en viktig motivasjon for å reise. Denne ordningen kan bidra til å gjøre landsdelen til et mer attraktivt reisemål. For mange er det veldig kostbart å reise til Norge og med Hurtigruten. Da blir dette en garanti som kanskje betrygger de reisende, sier hun.

Forskeren forteller at det er viktig for reiselivsnæringa å skape noe som er autentisk og unikt.

– Noe med en klar tematisering. Nordlyset, men også det bredere fokuset «jakten på arktisk lys», er en god tematisering med fokus på noe ekte og unikt. Vi har et unikt lys som kan være verdifullt selv om vi ikke ser nordlyset, mener Eide.

– Kan være risikofylt

Eide trekker fram sosiale medier som et viktig ledd i markedsføringen av opplevelsesbasert reiseliv.

– Bilder og fortellinger som deles på for eksempel Facebook skaper en positiv vareprat, først ved å sette fokus på aktivitet og sted, så ved anbefalinger og utdypninger. Dette er gratis markedsføring for bedriftene.

Men det kan også gå andre veien, legger Eide til.

– Hvis man har store forventninger til å se nordlyset, og ikke får se det, vil også det påvirke samtalen i etterkant.

Førsteamanuensisen støtter likevel Skjeldams argument om at turister flest sannsynligvis vil få en bra opplevelse, nordlys eller ei.

– Nord-Norge har et unikt, arktisk lys under vinterhalvåret. Tidligere fokuserte hurtigruten mer på dette spesielle lyset generelt, ikke kun på nordlyset. At de nå har valgt å gå på nordlys spesielt, kan bidra til at flere tar turen til Norge for å oppleve nordlyset, men det kan også være mer risikofylt, avslutter Eide.