Lørdag fortalte NRK at det i 2002 var fire ganger så mange russiske oljeskipninger som norske myndigheter hadde ventet langs kysten av Nord-Norge. Det var forventet 50 russiske skip. Det kom 200.
- Det skal settes i verk flere tiltak for å bedre sikkerheten, sier kystdirektøren.
Tiltakene
Tiltakene som Stene snakker om er blant annet ti nye oljeverndeporter langs kysten - fem av dem i Nord-Norge - påbudte seilingsleder og en egen trafikksentral for landsdelen. I tillegg kommer såkalte nødhavner og strandsettingssoner. Erfaringene fra "Prestige"-havariet viser at det for å dempe omfanget av forurensningen i mange tilfeller kan være bedre å ta fartøyet inn til havn eller sette den på land.
For dårlig
Men det betyr at slepebåtkapasiteten i Nord-Norge må bli bedre. I dag er den rett og slett for dårlig. Det går ennå ei tid før det er avklart hvor den nye trafikksentralen for Nord-Norge blir. Fiskeriminister Svein Ludvigsen regner med at det blir en sak i revidert nasjonalbudsjett.