"Årets Reiselivsmesse for Nord-Norge" - slik annonseres det - og kanskje har nettopp du fått en personlig invitasjon til messa med tilbud om gratis vin og tapas.
Én aktør
I realiteten er det ingen messe. I motsetning til andre messer er det her bare én aktør - hotellkomplekset Anfi del Mar på Gran Canaria som skal

Fra Anfi del Mar-anlegget
selge andeler. Stikkordet er time share - du kjøper en andel som gir deg rett til å disponere et rom eller en leilighet en viss periode i året.
- Du kjøper deg inn for én, to eller tre uker, alt etter ønske og behov, sier Skandinavias Business Manager i Anfi del Mar, Unn Tove Sætran.
Men i invitasjonen og annonsene kommer det ikke fram at det dreier seg om time share-salg, og det reagerer Forbrukerrådet på.
- Villedende
- Folk flest forbinder her begrepet messe med at flere reiselivsaktører og destinasjoner presenterer sine tilbud. Hvis det bare er snakk om ett firma, og bare snakk om salg av time share, så kan det være villedende og i strid med markedsføringsloven, sier rådgiver Jo Gjedrem i Forbrukerrådet.
Men Anfi del Mar avviser at de har villedet folk til å melde seg på "Årets reiselivsmesse for Nord-Norge".
- Da bør folk ta seg en tur innom, så får de se at dette er helt ufarlig, sier business manager Unn Tove Sætran.
Og Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet oppfordrer folk til å klage saken inn hos dem hvis de føler seg lurt.