Hopp til innhold

Lokførerne gruer seg til jobben

Alle dyrepåkjørslene på Saltfjellet den siste tida er en stor belastning for lokomotivførerne.

Rein død saltfjellet

DYRETRAGEDIER: Nordlandsbanen er den mest dødelige togstrekningen for reinsdyrene.

Foto: Knut Rindahl / NRK

– Det er utrivelig å gå på jobb når du vet hva som venter, sier leder i Norsk lokomotivmandsforbund, Øystein Aslaksen.

Lokførerne er frustrerte

De mange rein- og elgpåkjørslene den siste tida er svært belastende og mange er frustrerte fordi de mener at byråkratene kunne begrenset alle dyretragediene.

– Mange syns det er en voldsom psykisk belastning. Man sitter bare og venter på at det skal smelle, sier han.

Mistet åtte rein

Denne helga mistet reineier Olof Anders Kuhmunen åtte nye reinsdyr på Saltfjellet, søndag ble heldigvis rolig.

– Vi er glade for at vi ikke mistet noen på søndag. Men dette er et psykisk press, rett og slett, sier Kuhmunen.

Vil ha lavere fart

Torsdag denne uka har fylkesmannen kalt inn til møte med alle parter for å finne en løsning. Kuhmunen vil at farten senkes over hele den utsatte strekningen. Det er et tiltak som kan hjelpe på den dystre statistikken.

– Det kan være et alternativ, men det må i så fall vedtas som en bestemmelse. Nå forholder vi oss til rutetabeller og angitt hastighet. Det er det som er lokførernes jobb, å få toget frem i tide, sier Øystein Aslaksen i lokomotivmandsforbundet.

En rapporteringsordning er allerede på plass for å begrense antall påkjørsler

Trenger flere tiltak

– Dersom flokken er ute av kontroll kan reineier sende melding til lokfører om reinfare i et bestemt område. Da er det mulig å senke farten og unngå sammenstøt, sier Jan Birger Almåsbro, fungerende banesjef på Nordlandsbanen.

Øystein Aslaksen sier at det likevel må andre løsninger til.

Nett-TV: Norges blodigste jernbanestrekning:

Video nsps_upload_2010_1_29_16_10_55_743.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

– Det vil klart hjelper å senke farten når man får en slik melding, men det tar lang tid å stoppe slike store tog, så det gir ingen garantier.

Har alltid vært et problem

Aslaksen håper møtet denne uka kan bringe frem noen nye tiltak.

– Jeg skal ikke si at ingen gjør noe, men likevel kommer man ikke bort fra at dette har vært et problem i årevis. Det er stor frustrasjon blant lokførerne for at det fortsatt ikke finnes løsninger, sier han.