Hopp til innhold

Lokalbutikken lager kunst av frukt og grønt – sjekk bildene

Hver fredag de siste to årene har kundene kunnet glede seg over butikkens fruktkreasjoner.

Spar Vega

Det står ikke på kreativiteten på lokalbutikken på Vega.

Foto: PRIVAT

Det er ikke bare duften av nybakte brød og hyggelige ansatte som får smilet frem blant kundene til den lille lokalbutikken på øya Vega på Helgelandskysten.

Hver fredag venter det nemlig en overraskelse som har vært til stor fornøyelse for både store og små.

I rundt om to år har Spar-butikken imponert kundene med sine fruktkreasjoner. Det har blitt om lag 100 skulpturer til sammen.

Målet er å ikke lage den samme to ganger.

Det har de klart.

Påfugl Blurr
Foto: PRIVAT
Cecilie Lie Johansen lager kreative fruktdekorasjoner hver fredag før åpningen av lokalbutikken.

Får skryt fra folk over hele landet

Det er Cecilie Lie Johansen som kom opp med den kreative ideen om å lage de detaljerte og morsomme frukt- og grøntskulpturene.

– Jeg ble inspirert av et bilde på Pinterest og bestemte meg for å prøve det ut en dag, sier Johansen.

Cecilie Lie Johansen

Cecilie Lie Johansen er hjernen bak de kreative figurene.

Foto: PRIVAT

Ideen ble godt tatt imot av kundene, og det ble fort bestemt at det skulle bli en ukentlig seanse.

– Det er så artig fordi kundene blir så glad når de kommer, sier Johansen.

– Flere kunder har sagt at de bare må komme innom på fredager for å se hva slags kreasjon som har blitt skjært ut den uka, tilføyer hun.

Men det er ikke bare de lokale som får glede av figurene.

– Jeg har fått personlige meldinger fra folk som bor i en helt annen del av landet som sier at jeg må fortsette og at det gjør dagen deres, sier Johansen.

Bruker knapt en halvtime på hver figur

De detaljerte kreasjonene lager Johansen før butikken åpner, og tiden er derfor knapp.

Spar Vega

Vega-trappa som ble laget etter ønske fra vinneren av butikkens Facebook-konkurranse.

Foto: PRIVAT

– Det skal helst gå veldig fort, så jeg bruker om lag en halvtime på hver, sier hun.

Inspirasjonen henter hun fortsatt fra Pinterest – i tillegg har butikken startet Facebook-konkurranser hvor vinnerpremien er å få ideen sin utskjært og stilt ut.

– En kunde ville at jeg skulle lage den nye Vega-trappa, sier Johansen.

Ønsket ble møtt.

Ellers bruker Johansen å endre temaet etter årstidene.

Kundene klarer ikke å holde fingrene av fatet

Kreasjonene, som kan være alt fra padder på båttur til aper som spiller i korps, er en del av smaksprøvene som butikken gir ut.

Det ender derfor ofte med at dyrene etterhvert mangler en arm eller hale. De nye mittevernsreglene har av den grunn vært redningen for dyrene.

– Nå satser vi på at de får stå litt i fred, ler Johansen.