De kaller det «De grønne øyene» og er turistnæringens visjon for framtidas turisme i Lofoten.
Klimautslippene fra turistene i Norge har aldri før vært høyere, viser tall fra NHO.
Det ønsker kommunene i Lofoten å gjøre noe med.
Målet er nullutslipp i 2030.
– Det er jo noe som turistene allerede i dag etterspør, sier næringsminister Iselin Nybø (V), på en kajakktur i Svolvær havn.
Også regjeringen har en visjon om at Norge skal bli et bærekraftig reisemål innen år 2030.
Og Nybø tror turistene vil komme til Lofoten nettopp fordi det er fokus på miljø.
PÅ TUR: – Bærekraftig turisme har såkalt attraksjonskraft, tror næringsminister Iselin Nybø (V).
Foto: John Inge Johansen / NRKVil redde verden
Synet deles i fullt monn av ordfører Remi Solberg (Ap) fra Vestvågøy. Han er leder i Lofotrådet, som er en av samarbeidspartnerne i det nye prosjektet.
– Vi må bli så gode i Lofoten på bærekraft at vi kan redde verden. Flere skal si «Look to Lofoten». Så vi skal leve av å være best på dette, sier han.
Næring, kommuner og kraftselskap skal gå sammen om prosjektet.
Men selv om Lofoten tiltrekker flere hundretusen turister hvert år, så har turistmålet også fått kritikk.
UHELDIG: I 2017 skrev NRK om papirrester, søppel og avføring fra mennesker flere steder i Lofoten.
Foto: Kristian BreivikBilder av overfylte toaletter, søppel og nedtråkkede stier har fått enkelte til å mene at Lofoten ikke har klart å leve opp til sitt idylliske og uberørte «image».
Før jul varslet også Forbrukertilsynet at merkeordningen «Bærekraftige reisemål» vil bli satt under lupen, etter påstander om at det var villedende.
– Ikke realistisk om ti år
Astrid Maria Cabrera er doktorgradsstipendiat i samfunnsvitskap ved Norges Arktiske universitet.
Hun mener det hjelper lite om Norge og Lofoten blir et bærekraftig reisemål så lenge at 75 prosent av turistenes utslipp kommer fra transporten til og fra reisemålet.
– Så lenge flere turister flyr langveis fra, så nuller ikke elløsninger på ett sted ut de store globale klimautfordringene vi står ovenfor, sier Cabrera.
BEDRE: – Prosjektet om å bli utslippsfritt er med på å gjøre forholdene mye bedre, men likevel ikke bærekraftig, sier doktorgradsstipendiat Astrid Maria Cabrera.
Foto: Jens Rafaelsen / Jens RafaelsenFor det vil ta tid å vente på teknologiske løsninger, sier hun. Og det er heller ikke nok.
– Slik forholdene er i dag, så tror jeg ikke det er realistisk om ti år. Et mer ansvarlig reiseliv derimot, er realistisk, sier Cabrera.
Da er det naturlig å se til politiske verktøy som kan styre og regulere reiselivet.
Cabrera viser til fisket. Der er det satt tak for hvor mye vi kan fiske.
– Det er absolutt rom for å bli mer ansvarlige. Og det bidrar jo vestvågøyordføreren sine ambisjoner til! Slike store forventninger og ambisjoner er viktige å ha, sier hun.
YNDET REISEMÅL: Nå vil vi heller til Lofoten enn til Maldivene, viser en ny undersøkelse fra FINN reise.
Foto: Ben Wicks / UnsplashDe er optimister
Også Næringlivets hovedorganisasjon ser utfordringen med transportsektoren.
I sitt klimaregnskap for den norske reiselivsbransjen kommer det fram at fly står for 53 prosent av samlet CO2-utslipp. Cruise står for 16 prosent, passasjerskip står for 13 prosent og bil/camping står for 12 prosent.
Men de som står bak prosjektet i Lofoten, er optimistiske.
De mener de kan påvirke hvordan frakten av turister i Lofoten organiseres.
Et nytt overordnet strømnett i regionen skal bidra til flere ladepunkter.
Men ledebåten som følger ministeren i kajakk, har to motorer på 300 hestekrefter. Lofotrådets leder er enig i at dette ikke er spesielt bærekraftig.
– Nei, dette er noe vi helt klart må gå over til el-løsninger, sier ordfører Remi Solberg (Ap) fra Vestvågøy.
FOSSILT: To motorer som sluker drivstoff – slik trenger det ikke å være, sier Remi Solberg.
Foto: John Inge Johansen / NRK