Helsesøster har vel de fleste hørt om, men på Grønnåsen skole har de fått seg egen "lesesøster" - noe som illusterer satsingen som er gjort på den grunnleggende lese- og skriveopplæringen.
Tidligere viste det seg at norske unger skåret lavt på lesetester i forhold til andre land i Europa, og dette ble en av Kristin Clemets valgkampsaker før stortingsvalget for tre år siden.
Lesing i sentrum
Ved Grønnåsen skole har de hatt lesing i sentrum i fire år nå, og nå ser de resultater av
arbeidet, sier lærer Torill Birkelund.
- Vi har færre som strever med lesing og skriving i gruppen 1.-4. klasse enn i gruppen 5.-7. klasse. Så det er tydelig at syatematisk satsing på de minste har hjulpet, sier hun.
Lesetestene viser at 30 prosent av 6. klassingene ikke består testene, mens nesten alle de som har hatt tett oppfølging fra 2. klasse, klarer testene.
- Bare 3-4 av rundt elever har problemer med testene, sier Birkelund.
Systematikk
Hun sier at det ofte er systematikken som svikter i lese- og skriveopplæringen.
- Dessuten blir ofte de grunnleggende ting glemt i en travel skolehverdag der så mange andre ting skal inn på timeplanen, sier hun.