Slik vil de stanse livsfarlige trailere

Renovasjonsselskap vil nekte å laste vogntog som kommer med dårlige dekk og uten kjetting. – Vi vil ikke sende ut biler som er dødsfeller på norske veier, sier direktøren.

Renovasjonsselskapet Iris er lei av at biler med dårlige dekk og uten kjetting kommer for å hente last hos dem.

Renovasjonsselskapet vil nekte å sende last med utrygge biler.

Veiene i Nordland og Trøndelag har i hele vinter vært fulle av vogntog som har hindret trafikken. Nå har renovasjonsselskapet Iris fått nok, og vil gjøre noe med problemet.

– Vi ser det hver vinter: Det kommer en del biler her som ikke er skodd for norsk vinterføre. Det bekymrer oss veldig, det er ikke bra at vi skal sende ut biler med avfall fra vår region som kan være dødsfeller på norske veier, sier administrerende direktør Leif Magne Hjelseng i Iris Salten

Føler ansvar

Direktøren sier selskapet vil ta sin del av ansvaret for at norske vinterveier ikke skal være farligere enn de må.

– Vi føler vi har et ansvar for det. Det er ikke alltid vi som bestiller transporten, men det er vi som kan gjøre en kontroll og nekte disse og ta med last herfra. Det er det bare vi som kan gjøre, sier han.

Selskapet vil ikke nøye seg med å nekte å laste opp utrygge biler.

– Vi kan ikke holde igjen biler, men vi kan nekte dem å ta med last og varsle politiet og si at «Her er en bil dere bør se på», sier Hjelseng.

Selskapet har fått vegvesenet til å gi dem opplæring i hvordan vogntog skal vurderes, noe de får ros for.

– Kjempebra at de tar initiativ til å ha en slik gjennomgang av bilene som henter eller leverer last hos dem. Her drar alle monner, og det er godt med alle som hjelper til, sier Tom Are Mohaug, inspektør ved Statens vegvesen

– Kan ikke gi bedriftene ansvaret

Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen, (H), Nordland.

– Vi må ha samme krav til utenlandske trailere som til norske, det er helt klart, sier Ivar Kristiansen, leder for NHO i Nordland.

Foto: Knut Falch / Scanpix

Også NHO berømmer selskapet, men arbeidsgiver organisasjonen er skeptiske til at norske bedrifter skal få ansvar for å løse problemet med utrygge vogntog på norske vinterveier.

– Det er vel og bra det Iris gjør, de har masse transport gjennom der. Men dette er ikke et problem næringslivet kan løse, sier Ivar Kristiansen, leder for NHO i Nordland.

Han sier Iris er blant de største transportørene i Nordland, og at ikke alle bedrifter har den kompetansen som skal til.

– Du kan ikke forvente at en liten forretning skal ha kompetanse til å vurdere boggier, dekk og kjetting, sier NHO-sjefen videre.

Han understreker at han synes det er bra at alle de bedriftene som har kompetanse og ressurser til å kontrollere transporten de bruker gjør det, men er opptatt av at dette ikke skal bli noe krav.

– Det kan ikke være noe krav til bedriftene. Det er bra med dem som gjør dette frivillig, men dette kan ikke bli obligatorisk. Vi må ikke sette i gang en prosess som fører til flere kontor jobber, sier NHO-sjefen.

Han mener det er viktig at ansvaret for trygghet på veiene ikke skyves fra det offentlige og over på private aktører.

– Vi må ikke komme dit at vi reduserer ansvaret til de som har hovedansvaret, vegvesenet og politiet. Løsningen her er flere kontroller og bedre veier, sier Ivar Kristiansen.