Her tømmer Ken-Richard ut 3.000 liter melk fordi fergene ikke går. Nå krever innbyggerne endringer

Boreal driver hurtigbåtene og fergene langs hele kysten på nåde. Men i både Nesna og Vevelstad har de fått nok. Nå krever de endringer, hvis ikke frykter de for fremtiden i kommunene.

– Det er helt hull i hodet, sier melkebonde i Vevelstad kommune, Ken-Richard Hansen.

Så langt i år har han og kollegene hans i kommune vært nødt til å tømme ut rundt 80.000 liter melk. Årsaken er at de ikke har klart å frakte melka videre, fordi fergene har vært ute av drift.

– Det er ikke akkurat samfunnsøkonomisk bra når du må tømme ut masse melk. Jeg er overrasket over at de ikke legger mer innsats i grunnleggende tjenester, sier Hansen.

I Vevelstad kommune i Nordland er du nemlig avhengig av å ta ferge for å komme deg steder. Men i det siste har det vært store utfordringer med sambandet.

I tillegg til værutfordringer, har det vært tekniske problemer på fergene, eller utfordringer med mannskapet. I noen tilfeller har rederiet Boreal satt inn hurtigbåter i stedet for ferga.

– Men du kan jo ikke frakte en melkebil eller en fôrbil med hurtigbåt, sier Richardsen.

Bonde Ken-Richard Hansen på Vevelstad. Han tør ikke forlate hjemstedet i frykt for ikke å komme seg tilbake, på grunn av stor turisttrafikk på fergene.

MÅ PLANLEGGE FLER DAGER I FORVEGEN: – Skal du til lege eller tannlege, må du reisedagen i forvegen. Du kan jo ikke stole på at du kommer deg til timen hvis du planlegger å reise samme dag, sier melkebonde Ken-Richard Hansen.

Foto: privat

Ordføreren i kommunen, Torhild Haugann, er også oppgitt

– Vi har hatt enormt mange kanselleringer. Og de kommer så brått på, så bedriftene og arbeidspendlerne som er avhengig av fergene ikke rekker å finne andre løsninger, sier Haugann.

– Ingen kan fortsette med næring hvis du ikke vet om du kommer deg fra eller til.

Og misnøyen mot rederiet finner du flere steder langs kysten.

Torhild Haugann, ordfører i Vevelstad fra Samarbeidslita

VI HA MØTE: Ordfører i Vevelstad kommune, Torhild Haugann, har bedt om et møte med Boreal.

Foto: Vevelstad kommune

Boreal seiler på nåde

Rederiet Boreal driver hurtigbåt- og fergesamband langs hele kysten, fra Rogaland i sør til Finnmark i nord. I desember fikk Boreal midlertidig seilingsnekt. Bakgrunnen var et Sjøfartsdirektoratet hadde avdekket alvorlige sikkerhetsbrudd hos rederiet over tid (se liste over hendelser lenger ned i saken).

Blant annet seilte hurtigbåten MS «Jernøy» over Vestfjorden i tre uker med hull i baugen.

Seilingsnekten fikk store konsekvenser for befolkningen langs kysten, og etter kort tid fikk Boreal midlertidig seilingstillatelse. Men de fikk også en lang liste over ting de måtte utbedre fra Sjøfartsdirektoratet.

I forrige uke ble det klart at Boreal får fortsette å seile med midlertidig tillatelse. Men rederiet har fortsatt mye de må ordne opp i.

Og i Nesna kommune har ordfører Hanne Davidsen fått nok.

Ordføreren i Nesna krever svar

– Vi må kunne stille større krav til at de skal levere i henhold til avtalen, sier hun.

Også Nesna er en kommune som er avhengig av ferge. Det er slik innbyggerne kommer seg mellom de tre øyene kommunen består av. Men også her er det mange kanselleringer, som skyldes teknisk feil på utstyret, eller utfordringer med mannskap. I tillegg til været, som innimellom tvinger fergene til å holde seg til kai.

– Når fergene ikke går, blir jo veien vår borte, sier ordføreren.

– Bedriftene våre får ikke fraktet varene sine videre, folk kommer seg ikke på jobb eller på sykehuset. Samfunnet stopper helt opp.

Hanne Davidsen, Nesna

ALVORLIG: Ordfører i Nesna kommune Hanne Davidsen mener situasjonen er alvorlig. – Har vi ikke bedrifter som kan leve på disse øyene, vet vi ikke hva vi skal gjøre.

Foto: Frank Nygård / NRK

Hun har nå bedt om et møte med Nordland fylkeskommune for å få endringer.

– Vi krever at de får faste ferger og at sambandet skal fungere som normalt. Vi kan ikke leve med situasjonen slik den er nå. Dersom ikke fylkeskommunen klarer å løse dette sammen med Boreal, må vi ta det videre til Samferdselsdepartementet, sier Davidsen.

Fylkeskommune skal ha møte med Boreal

Møtet mellom Nesna-ordføreren og fylkeskommunen finner sted på fredag. Tone Øverli, seksjonsleder for mobilitet i fylkeskommunen, sier at de også skal ha et møte med Boreal denne uken.

– Vi vil sammen med selskapet diskutere hva vi kan gjøre for å sikre stabilitet til de reisende, skriver Øverli i en e-post til NRK.

Heller ikke de er tilfreds med situasjonen slik den er nå.

– Boreal har brukt mange ressurser på å lukke avvikene fra Sjøfartsdirektoratet. Vi kan imidlertid ikke være tilfreds med situasjonen der frekvens og stabilitet i ferge- og hurtigbåttilbudet har vært svært ustabilt en periode, skriver hun videre.

– Hva kan dere eventuelt kreve av Boreal?

– Nå ligger det en sammensatt problemstilling bak det ustabile tilbudet som har vært levert, særlig på Helgeland, den siste tiden. Både tekniske problemer, sykdom og karantenekrav har vært årsaker til det som nå oppleves vanskelig for de reisende.

Tone Øverli skriver videre at de må ta utgangspunkt i kontraktene de har med Boreal, og at et av temaene de skal diskutere er hvor lang tid det tar før rederiet setter inn et reservefartøy.

Boreal skriver i en e-post til NRK at de jobber for fullt med å løse utfordringene de har med fergene sine.

– Vi vet hvor viktige fergesambandene er for de reisende, og beklager på det sterkeste ulempene innstillingene medfører, skriver kommnuikasjonsrådgiver i rederiet, Jon Kristian Fadnes, og fortsetter:

– Nå har vi beklageligvis flere ferger ute av drift grunnet tekniske utfordringer, noe som har medført denne situasjonen. Tekniske utfordringer kan dessverre oppstå, og i disse tilfellene kan vi ikke gå på akkord med sikkerheten,

Rederiet skriver videre at de setter inn flere tiltak for å bedre situasjonen.

– På sambandet Nesna-Nesnaøyene er det satt inn skyssbåt i fergens fravær. Det blir også tatt ekstraturer med alternativ ferge. I lokalruten på sambandet Tjøtta-Forvik ble innleid reserveferge satt inn tirsdag ettermiddag.

Dette er hendingane Sjøfartsdirektoratet reagerar på

Sjøfartsdirektoratet meiner Boreal sitt system for avviksbehandling ikkje er tilfredstillande teke hand om. Dette er hendingane som leggast fram som bevis:

  • 20. november 2019
    MF Alsten

    Samanstøyt med taubåt og lekter. Forholdet vart ikkje meldt utan opphald til Sjøfartsdirektoratet, slik det er kravd om i forskrifta. Selskapet begjærte ikkje skade-/havariinspeksjon etter hendinga.

  • 22. mars 2020
    MF Herøysund

    Samanstøyt med fergebru. Forholdet vart ikkje meldt utan opphald til Sjøfartsdirektoratet, slik det er kravd om i forskrifta.

  • 24. september 2020
    MF Alsten

    Samanstøyt med fergekai. Fartøyet trafikkerar sambandet som normalt med bruk av berre ein ende (pendelferge). Reparasjonar utført på natterstid over lengre tid. Forhaldet vart ikkje meldt utan opphald til Sjøfartsdirektoratet, slik det er kravd om i forskrifta.

  • 02. november 2020
    MF Herøysund

    Kollisjon med ferjekai i Søvik. Tildels store skader på køyrelem og rekkverk. Forholdet vart ikkje meldt uten opphald til Sjøfartsdirektoratet, slik det er kravd om i forskrifta. Segla frå Søvik ferjekai via Flostad ferjekai og vidare til Sandnessjøen ferjekai før fartøyet fortøyer på Slipen Mekaniske i Sandnessjøen den 03.11.20 – og går vidare til Sandnessjøen ferjekai og derfrå til Westcon Helgeland. Ei reise på cirka 30 nautiske mil. Fartøyet oppheld seg på Westcon Helgeland cirka ei uke. Selskapet har enno ikkje varsla eller begjært skade-/havariinspeksjon eller fartstillatelse før avgang Søvik.

  • 17. november 2020
    MF Husøy

    Ferga segla frå Stokkvågen til Sandnessjøen, rundt 55 nautiske mil med delvis opent baugvisir og skottport. Selskapet begjærte ikkje skade-/havariinspeksjon eller fartstillatelse før avgang Stokkvågen.