Tall fra Samordna opptak viser at det kan bli mange ledige plasser på lærerutdanningene i Nordland til høsten.
Etter første opptak til høyere utdanning har i underkant av 100 studenter fått tilbud om plass ved lærerutdanningene i Bodø og Nesna. En tredel, eller rundt 50 plasser, står tomme.
NRK har gått igjennom tallene for hele landet. Av de totalt 3900 studieplassene på 1-7 trinn og 5-10 trinn, samt master, står om lag 330 plasser ledig.
Katarina Kvæl studerer grunnskolelærer 5. til 10. trinn ved Nord Universitet og tror mangel på lærere i fremtiden kan gå på bekostning av opplæringen til elevene.
– Da må kanskje flere ufaglærte inn. På mindre steder kan det hende at man må bruke folk uten pedagogikk eller relevant utdanning for faget de blir satt til å undervise i, sier Kvæl.
Kaller situasjonen krise
En person uten tilstrekkelig pedagogisk kompetanse er kanskje ikke i like god stand til å oppdage elever med behov for spesialtilpasset undervisning, fortsetter hun.
– I år, som tidligere, har jeg sett utrolig mange utlyste lærerstillinger i Nordland. Får man ikke fylt opp disse, og flere velger bort utdanningen fremover, er det jo krise.
Leder i utdanningsforbundet Gerd Inger Simonsen mener det er på høy tid at vi omtaler lærermangelen som nettopp dét.
Hun er klar på at yrket må gjøres attraktivt igjen for ungdommen.
– Læreryrket er givende men svært krevende. Statusen til yrket har blitt svekket over flere år. Det trengs endringer i lønns og arbeidsvilkårene, og at profesjonen igjen må møtes med nødvendige tillit og respekt, forteller Simonsen.
– Tallene for Nordland gir ingen grunn til optimisme. Det er all grunn til bekymring, legger hun til.
– Utfordrende kompetansekrav
Som NRK fortalte tidligere denne uka viser tall fra SSB at det i 2040 vil mangle nesten fire tusen lærere på landsbasis.
At Stortinget i fjor vedtok nye kompetansekrav for lærere, som innebærer at de som underviser i matte, engelsk og norsk i grunnskolen må ha fordypning i fagene, hjelper heller ikke på, sier organisasjonssjef Andre Edvardsen i Meløy kommune.
Der har de i dag godt over 120 lærere. Et tosifret antall av disse må skiftes ut hvert år, forteller han. Dessuten må mange ta videreutdanning.
– Da må vi ha vikarer for dem, og det skaper nok en utfordring. Det er en utfordring for oss i dag å skaffe nok lærere, og det ser ikke akkurat ut til å bli enklere i fremtiden.