Dette er den første båten i den såkalte Barentshavklassen, og styrker fra nå oljevernberedskapen langs kysten av Nord-Norge.
Det betyr at forsvaret har lagt stor vekt på Kystvaktens behov og alle de oppgaver Kystvakten utfører for andre etater, som Fiskeridirektoratet og Kystverket.
Allsidig kystvakt
Det nye kystvaktskipet skal operere i Barentshavet der en av de viktigste oppgavene blir å overvåke fiskeriene. I tillegg er den utrustet med moderne utstyr for annen virksomhet.
Moderne kystvaktfartøy har langt flere oppgaver enn kun å vokte fiskeressursene og markere nasjonens suverenitet ute i havet.
KV «Barentshav» skal også brukes i slepebåtberedskapen og har en slepekraft på mer enn 100 tonn. I tillegg er båten utrustet med det nyeste innen oljvernberedskap, og ved et utslipp kan KV «Barentshav» samle opp 1000 tonn olje.
Flere barentshavbåter
Dette er den første av i alt tre kystvaktfartøy i Barentshavklassen. KV «Barentshav» kostet omlag 300 millioner kroner og har et mannskap på 20. Båten skal ha hjemmehavn ved kystvaktbasen på Sortland.
Ved slutten av året kommer KV «Bergen» og våren 2010 sjøsettes KV «Sortland».
Første kystvakt på gass
KV «Barentshav» er det første kystvaktskipet som i hovedsak kjøres med gassdrevne motorer. Med de nye motorene mener forsvaret at CO2-utslippene reduseres med 930 tonn i året.
Se video: