Hopp til innhold

Fraråder bygging av Helgeland lufthavn

I en ny rapport fraråder Luftfartstilsynet bygging av flyplassen i Drevjadalen i Vefsn, men godkjenner Polarsirkelen lufthavn.

Helgeland lufthavn og polarsirkelen lufthavn

FRARÅDES/ANBEFALES: Luftfartstilsynet fraråder bygging av Helgeland lufthavn i Elsfjorden, men mener Polarsirkelen lufthavn oppfyller kravene.

Foto: Helgeland lufthavn/NarudStokkeWiig

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Det har lenge vært en debatt om hvor en ny storflyplass på Helgeland skulle ligge, og det har stått mellom kandidatene Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana og Helgeland Lufthavn i Vefsn.

I rapporten står det blant annet at vind- og værforholdene i Drevjadalen er så ugunstige at Luftfartstilsynet vil fraråde etablering av flyplass her.

Daglig leder i Helgeland Lufthavn, Bjørn Larsen, hadde ikke lest rapporten fra Luftfartstilsynet da NRK tok kontakt, og ville derfor ikke kommentere innholdet i den.

Luftfartstilsynets vurdering

Luftfartstilsynet vurderer at lokalitetens plassering i Drevjadalen kan være svært utsatt for turbulens og vindskjær. Dette på bakgrunn av rullebanens plassering rett under høye fjell mot nordvest og sørøst.

Over fjellandskap kan dette føre til turbulens med store vertikalforflytninger som kan gjøre det vanskelig å holde fly under kontroll.

Av dette følger en negativ betydning for flysikkerheten. Vindskjær er særlig kritisk i lavere luftlag under 1600 ft i forhold til avgang og landing, der hastighet og høyde er kritiske verdier.

Ugunstige vindforhold

Espen Slyngstad, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet

Espen Slyngstad, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Luftfartstilsynets konklusjon er at vind- og værforholdene ved den planlagte lokaliteten for Helgeland Lufthavn i Drevjadalen er så ugunstige at Luftfartstilsynet vil fraråde etablering av en flyplass her.

– Dette begrunner vi ut fra to forhold. Det første går på turbulens rundt flyplassen, og det andre går på terreng, som vil være en hindring for flytrafikken. Turbulens vil være en sikkerhetsmessig utfordring ved innflyvning, sier Espen Slyngstad, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet til NRK.no.

Rapporten går videre til fylkeskommunen som vil behandle den, deretter vil fylkeskommunen ta prosessen videre opp mot nasjonal transportplan.

Polarsirkelen lufthavn får godkjent

Det er Luftfartstilsynets foreløpige vurdering at Rana-prosjektet Polarsirkelen lufthavn i stor grad vil oppfylle kravene til utforming.

Luftfartstilsynets vurdering er at vind- og værforholdene ved den planlagte lokaliteten vil være tilfredsstillende i forhold til en eventuell etablering av en flyplass her.

Henrik Johansen, Polarsirkelen lufthavnutvikling

Henrik Johansen, Polarsirkelen lufthavnutvikling.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Henrik Johansen, mener konklusjonene bekrefter resultatene fra jobben de har gjort over 4 år.

– Endelig er det dokumentert at Helgeland har en lokalitet som er egnet for å bygge en stor lufthavn på, Polarsirkelen Lufthavn - Mo i Rana. Det har vært forsøk på dette uten å lykkes i 30 år for å legge til rette for vekst og utvikling i en region som har stagnert i forhold til landet for øvrig, sier Johansen.

– Her er ingen tapere, kun vinnere. Det gir oss masse energi til å stå på videre. Helgeland trenger en stor flyplass, uavhengig av fremtidig kortbanestruktur på Helgeland.

Ifølge rapporten til Luftfartstilsynet fremstår det som ganske klart at det ut fra foreliggende dokumentasjon og kunnskap kun er prosjektet Polarsirkelen lufthavn som kan anses realiserbart ut fra en faglig vurdering av de tekniske og operative forhold ved de to alternative lokalitetene.

Hva mener du?