Hopp til innhold

Folk vinker og tar bilder når Kristian kommer syklende

Kristian Pedersen vekker oppsikt i trafikken når han er ute med den nye sykkelen sin. – Den er som en liten bil. Men jeg slipper bompenger, veiavgift og dyre bensinregninger, sier han.

Video b08a3118-7d11-4b2c-b295-025e122827a0.png

VIDEO: Kristian Pedersen har skaffet seg liggesykkel.

Den er signalrød og ser ut som en liten lekebil. Kanskje en farkost som kunne putret rundt i Andeby?

Syklist Kristian Pedersen, Bodø

– Jeg liker den litt bedre for hver dag, sier Kristian Pedersen om sin nye sykkel.

Foto: Harald Krogtoft / NRK
Syklist Kristian Pedersen, Bodø

Her er pedalene – akkurat som på en vanlig sykkel.

Foto: Harald Krogtoft / NRK
Syklist Kristian Pedersen, Bodø

Her er det plass til syklisten – og et par handleposer.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

– Det er en vanlig trøsykkel. Bare konstruert på en annen måte og innebygd. Den er perfekt for norske forhold. Her inne kan jeg sitte tørt når det blåser og regner, sier Kristian Pedersen fra Bodø.

Liggesykkelen er blitt trendy lenger sør i Europa, men er fortsatt ikke noe vanlig syn på norske veier. Irriterte bilister som tuter, og vil ha syklister vekk fra bilveien har han ikke merket noe til – så langt.

– Folk er nysgjerrige. De snur seg, noen stopper opp, vinker og tar bilder. Veldig hyggelig, sier Pedersen.

Syklet på jobb i 30 år

I snart 30 år har Kristian Pedersen syklet til den 16 kilometer lange strekningen mellom hjemmet på Kløkstad og jobben ved Nordlandssykehuset i Bodø.

– I alle disse årene på sykkelsetet i all slags vær har jeg fundert på om det ikke fantes en annen måte å sykle på – uten å bli søkkende våt og iskald.

Han reiste til ett av Europas mest sykkelvennlige land, Nederland – og det var der han fikk se liggesykkelen.

– Jeg bestilte den sporenstreks, forteller sykkelentusiasten.

Og i mars kom den robuste doningen fra Nederland. Og det var kjærlighet ved første blikk.

– Jeg liker den litt bedre for hver dag. Og det går stadig lettere opp bakkene.

For det er tyngre å sykle i oppoverbakker på liggesykkel enn en vanlig sykkel.

– Det er fordi sykkelen er tung i seg selv. På flat mark går det lettere. Og i nedoverbakker er det helt konge, sier Pedersen.

– Et liv uten bil

Syklist Kristian Pedersen, Bodø

VEKKER OPPSIKT: – Folk er nysgjerrige. De stopper opp og vinker og tar bilder. Veldig hyggelig, sier Kristian Pedersen.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Men det handler ikke bare om kjærlighet. Det ligger også idealisme bak det uvanlige valget av transportmiddel.

– Bilsamfunnet er usunt. Finnes det en dårligere investering enn en bil? Med denne slipper jeg bomring, dyre bensinregninger, veiavgift og fandens oldemor, sier Kristian Pedersen.

Samtidig må Kristian innrømme at liggesykkelen ikke akkurat var billig den heller.

– He, he. Det er nok Bodøs dyreste sykkel, medgir han.

Over 80.000 kroner måtte han ut med for herligheten.

– Det var det verdt. Enda bedre blir det når sommeren kommer, sier han.

Går godt på is

Syklist Kristian Pedersen, Bodø

Syklister er ikke alltid like populære i trafikken. I hvert fall de som velger å bruke bilveien framfor sykkelvegene. Kristian Pedersen gjør begge deler – foreløpig med hell.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Den signalrøde doningen er utstyrt med vinterdekk fungerer godt selv om et er glatt på veien.

– På snø går det verre. Skjærtorsdag var jeg ute og syklet i 10 centimeter nysnø. Det var så vidt det bar framover. Kanskje jeg bør undersøke om det finnes sykkelplog jeg kan montere, smiler han.

Syklist Kristian Pedersen, Bodø

Kristian Pedersen liker godt sitt nye, røde fartsvidunder.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Sykkelen er utstyrt med blinklys og hender og kropp er beskyttet under et deksel. Ifølge Pedersen får det fort å vende seg til den uvante liggestillingen.

– Ikke noe gangsperre å melde om så langt, ler Pedersen.

Sykkelforbundet: – Et blaff

Norges Cykleforbund sier liggesykkeltrenden så langt ikke har tatt av i Norge.

– Jeg vil anslå at det finnes under 100 slike sykler i Norge. Jeg tror ikke liggesyklene vil slå an her. De er dyre i innkjøp og kompliserte å bruke. Dessuten er de forbudte å bruke i sykkelritt, som Oslo-Trondheim, sier president Harald Tidemann Hansen i Norges Cykleforbund til NRK.no.

At han kanskje forblir en sjeldenhet på norske veier bekymrer ikke Kristian Pedersen

– Jeg blir nok oppfattet som en raring. Antakelig er jeg det også, sier Pedersen og ler godt.