Det er full krig mellom Hurtigruten de fleste anløpshavnene. Hurtigruten nekter nemlig å betale avgifter for å legge til kai.
– Det er en alvorlig konflikt. Vi har en kunde som ikke ønsker å betale for seg når de er her. Det er veldig spesielt, sier styreleder i Bodø Havn, Tom Cato Karlsen, som også er varaordfører for Frp i Bodø.
25 prosent avgiftsøkning
Hurtigruten mener avgiften er for dyr, og krever å få svar på hva pengene går til. De siste årene har avgiftene som selskapet må betale gått opp med nærmere 25 prosent.
– Det er veldig spesielt at vi får et brev fra Hurtigruten om at de nekter å gjøre opp for seg, spesielt når Hurtigruten er et selskap med store statlige tilskudd, sier Karlsen.
- Les også:
- Les også:
Ønsker nye avtaler
Krangelen har holdt på siden før jul.
– Vi reagerer kraftig på ordlyden i brevet vi har mottatt fra Hurtigruten i denne saken, sier varaordføreren i Bodø.
I dag fikk Hurtigruten et brev fra Norsk Havneforening. Der står det at Hurtigruten ikke kan regne med å få en egen særskilt avtale. De har anløpt havnene i over hundre år og dermed akseptert vilkårene.
– Det er de færreste havnene vi i dag har avtaler med. Vi avventer også å få innsyn hos enkelte havner for å være sikker på at vi faktisk får de tjenestene vi betaler for, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten.
- Les også:
- Les også:
Kan bli stengt ute
Hurtigruten har også bedt om en redegjørelse for hva avgiften skal dekke. Det har tatt kommunene mer enn tre uker å svare på dette.
– Det at havnene trenger såpass lang tid for å gi oss dokumentasjon, er oppsiktsvekkende, sier Bjørnflaten.
I brevet til Hurtigruten skriver Norsk Havneforening at den omfattende betalingsnektelsen gir mulighet for hver enkelt havn til å kunne nekte Hurtigruten anløp.
– I ytterste konsekvens kan vi det, men dette håper vi å unngå, sier Tom Cato Karlsen.
- Les også:
- Les også: