Hopp til innhold

Hurtigruten kan bli nektet å legge til kai

Hurtigruten nekter å betale avgifter til havnene før de får på plass en egen avtale. Nå kan hurtigruteskipene nektes å legge til kai, om de ikke betaler for seg.

Hurtigruta Vesterålen

Flere kystkommuner som tar imot skip fra hurtigruten går nå glipp av inntekter, fordi Hurtigruten ikke vil betale havneavgift.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Tom Cato Karlsen ved MS Vesterålen

Tom Cato Karlsen sier havnene som ytterste konsekvens kan stenge Hurtigruten ute.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Det er full krig mellom Hurtigruten de fleste anløpshavnene. Hurtigruten nekter nemlig å betale avgifter for å legge til kai.

– Det er en alvorlig konflikt. Vi har en kunde som ikke ønsker å betale for seg når de er her. Det er veldig spesielt, sier styreleder i Bodø Havn, Tom Cato Karlsen, som også er varaordfører for Frp i Bodø.

25 prosent avgiftsøkning

Hurtigruten mener avgiften er for dyr, og krever å få svar på hva pengene går til. De siste årene har avgiftene som selskapet må betale gått opp med nærmere 25 prosent.

– Det er veldig spesielt at vi får et brev fra Hurtigruten om at de nekter å gjøre opp for seg, spesielt når Hurtigruten er et selskap med store statlige tilskudd, sier Karlsen.

Ønsker nye avtaler

Krangelen har holdt på siden før jul.

– Vi reagerer kraftig på ordlyden i brevet vi har mottatt fra Hurtigruten i denne saken, sier varaordføreren i Bodø.

Anne Marit Bjørnflaten

Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten mener avgiften er for dyr, og krever å få svar på hva pengene går til.

Foto: Pressefoto

I dag fikk Hurtigruten et brev fra Norsk Havneforening. Der står det at Hurtigruten ikke kan regne med å få en egen særskilt avtale. De har anløpt havnene i over hundre år og dermed akseptert vilkårene.

– Det er de færreste havnene vi i dag har avtaler med. Vi avventer også å få innsyn hos enkelte havner for å være sikker på at vi faktisk får de tjenestene vi betaler for, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten.

Kan bli stengt ute

Utdrag av brev fra Norsk Havneforening til Hurtigruten

Utdrag av brev fra Norsk Havneforening til Hurtigruten

Foto: Faksimile

Hurtigruten har også bedt om en redegjørelse for hva avgiften skal dekke. Det har tatt kommunene mer enn tre uker å svare på dette.

– Det at havnene trenger såpass lang tid for å gi oss dokumentasjon, er oppsiktsvekkende, sier Bjørnflaten.

I brevet til Hurtigruten skriver Norsk Havneforening at den omfattende betalingsnektelsen gir mulighet for hver enkelt havn til å kunne nekte Hurtigruten anløp.

– I ytterste konsekvens kan vi det, men dette håper vi å unngå, sier Tom Cato Karlsen.