NRK Meny
Normal

Krever at NRK filmer returen fra Kirkenes til Bergen

Hva i all verden skal vi bruke TV-en til når Hurtigruten kommer fram til Kirkenes, undrer medlemmene på Facebook-gruppa som krever at NRK sender live fra «Nordnorges» tur sørover også.

Onsdag klokka 09.45 klapper den til kai i Kirkenes etter 134 timer. Da er det slutt på tv-sensasjonen som i helga samlet 2,5 millioner tv-seere.

Flest seeres satt benket da hurtigruteskipet kom til Lofoten.

– Det må bli vidre sending. Det finnes ikke noe bedre program enn turen på tv nå, dette er utrolig god reklame for Norge og Hurtigruta – de bare må sende videre, skriver en av medlemmene i gruppa.

Krav om egen hurtigrutekanal

Andre i gruppa går enda lenger:

– Jeg mener vi burde hatt en egen kanal som bare viste Hurtigruten, hele tiden, skriver Preben Pettersen Uthus på Facebookgruppa Vi som vil ha videre sending fra Kirkenes til Bergen. På to dager har gruppa fått nær 2000 medlemmer.

Finner sjelefred

– Det virker som at det er mange som finner sjelefred forran TV-en i disse dagene. Dersom NRK sender returen fra Kirkenes til Bergen, ville det garantert bidra positivt til folkehelsa, skriver Pettersen Uthus videre.

Dessverre må NRK skuffe alle hurtigrute-fans der ute. I Kirkenes er det ubønnhørlig slutt på den 136 timer lange maratonsendingen.

Hva blir det neste?

NRKs sendinger «Hurtigruten - minutt for minutt» har blitt en farsott på internett. På Facebook, Twitter og NRKs eget debattforum hagler det med med forslag til oppfølgere. «E6 skritt for skritt», å følge en snegle gjennom livet eller «37-bussen - sekund for sekund». Avisen Tidens Krav har lagt ut en video av sundbåten Rapps ferd over sundet i Kristiansund.

Klin gærne nordlendinger

NRK2s 134 timer lange direktesending av Hurtigrutens ferd fra Bergen til Kirkenes har samlet folk - både langs kysten og på TV.

Men også på nrk.no, på diskusjonsforaene og i de andre sosiale mediene opptar og engasjerer livesendinga.

VG Nett går debatten om hvorvidt det er galskap å sitte klistret til TV-skjermen fem døgn i strekk.

– Det er mye mer naturlig å se hvert minutt av dette enn for eksempel å se hvert minutt av United sin sesong, mener signaturen exonymous.

Venter turist-boom

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Reiselivssjef i Nordland Roger Johansen og kollegene i Nordnorsk Reiselv gnir seg hendene om dagen.

– Trafikken på nettsidene har skutt i været og 100 nye venner på Facebook taler sitt tydelige språk. Dette betyr mye for å si det mildt, sier Johansen.

Han synes det vanskelig å si hva markedsføringen vil si i kroner og øre.

– Profileringen er så mye verdt at vi aldri kunne kjøpt noe lignende.

Den nærmeste sammenlikningen Nordnorsk reiseliv har er responsen etter Himmelblå og og nordlysprogrammet med BBC-kjendisen Joanna Lumley.

– Da fikk vi mange henvendelser umiddelbart, sier Johansen.

Heldig med været

Over 2,5 millioner TV-seere fikk med seg Nordland på TV-helga.

– Veldig fint å kunne vise frem Nord-Norge i så godt vær. Bilder som viser skikkelig sommer bryter ned fordommer om været, sier Johansen.

Han tror den største responsen vil komme fra det norske markedet.

– Østlandsmarkedet har størst betydning for oss, sier han.