Hopp til innhold

Ryanair: – Det er hårreisende dyrt å fly i Norge

I dag landet Ryanair-sjef Michael O'Leary i Bodø med en klar beskjed. – Vi vil utvide tilbudet i Norge, men Avinors avgifter hindrer oss.

Michael O'Leary - ryanair

Michael O'Leary var i godt humør da han landet på Bodø lufthavn onsdag. Det mangler ikke på planer, men iren mener Avinors avgifter er et problem.

Foto: Martin Steinholt / NRK

På Bodø lufthavn landet O'Leary i sitt private Boeing 737–800. Der skal han delta på Luftfartskonferansen 2013 som har temaet: «Flysikkerhet og lønnsomhet i et globalt marked».

Det var knyttet stor spenning til hva O'Leary ville si på konferansen. Tidligere i år sa han at Ryanair håper å fly innenriksruter i Norge i løpet av tre år.

Det ønsket gjentok O'Leary da NRK møtte ham på Bodø lufthavn i dag. Men for at det skal skje krever den kontroversielle lavpriskongen kutt i avgiftene på Avinors flyplasser.

– Problemet er at Avinors flyplasser er for dyre, og det hindrer utviklingen på de regionale flyplassene, sier O'Leary til NRK.no.

Slik situasjonen er nå er det hårreisende dyrt å fly innenriks i Norge, fortsetter han.

– Vil utvide i hele Norge

Til konferansen i Bodø har O'Leary med seg en rekke spørsmål til Avinor.

– Hvorfor samarbeider dere ikke med Europas største lavprisselskap? Hvorfor flyr bare høykostnadsselskaper som SAS og Norwegian til nordnorske flyplasser? Her er det store inntekter som reiselivet går glipp av, mener O'Leary.

– Hvilke flyplasser vil være aktuelle for Ryanair?

– Samtlige regionale flyplasser i Norge er aktuelle for oss. Men planene ligger på is inntil Avinor gjør noe med avgiftene. Vi utvider over hele Europa, men det kan vi ikke gjøre i Norge fordi Avinors flyplasser ikke kan konkurrere.

Gode venner?

I Bodø møtte Ryanair-sjefen administrerende direktør Dag Falk-Petersen i Avinor. De så ut som to gode venner og de poserte villig for NRKs fotograf. Men de er rykende uenig.

– Det O'Leary påstår er helt urimelig, og det er klassisk at han opptrer på den måten, sier Falk-Petersen.

– Vi har relativt sett lave avgifter i Norge, og de går nedover. I løpet av de siste to årene har vi senket avgiftene med 300 millioner kroner, fortsetter han.

(artikkelen fortsetter under)

Michael O'Leary og Dag Falk-Petersen

Michael O'Leary og Dag Falk-Petersen poserte villig for NRK, men de er rykende uenig om flyplassavgiftene i Norge.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Vil utvide tilbudet kraftig

Ryanair flyr allerede til Rygge og Torp, flyplasser som ikke er eid av Avinor. O'Leary vil at hele Norge skal ha det samme tilbudet.

– Jeg vil at folk i Nord-Norge skal kunne fly til byer som Barcelona, London og Dublin uten å måtte bytte fly i København eller Oslo, sier han.

Han mener reiselivet lider at avgiftsnivået.

– Det er jo sånn i dag at det er mange som vil fly til Nord-Norge, men de har ikke råd fordi prisene er for høye.

– Vi kunne flydd fra regionale flyplasser i Norge for en tiendedel av kostnadene til SAS og Norwegian, fortsetter O'Leary.

– Vil helst lande gratis

O'Leary vil ikke si nøyaktig hvor store avgiftskutt han krever.

– Men aller helst vil vi lande gratis. Norsk reiseliv har som sagt mye å tjene på at vi slipper til, sier han.

Men det kan han glemme.

– Jeg vet ikke helt hva han tenker på. Men vi er opptatt av at de som flyr hos oss har like priser. Det er det samme om du heter Michael O’Leary eller Bjørn Kjos, sier Falk-Petersen.

– Får neppe se dem i Nord-Norge

Dermed ser det altså ut til at Ryanair ikke får det som de vil. Sannsynligvis vil de heller aldri få det, mener forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø.

– Vi ser nok ikke Ryanair i Nord-Norge på en god stund. Det er heller ikke sikkert vi får det noen gang. O'Leary ser at det er mye mer penger å tjene andre steder. Både avgiftsnivået og kundegrunnlaget gjør det vanskelig å være et lavprisselskap i Distrikts-Norge, sier han.

– Men de flyr fra Torp og Rygge?

– Torp og Rygge er ikke eid av Avinor og er derfor ikke bundet av staten. Hva slags avtaler Ryanair har fått er hemmelig, men det er jo åpenbart at de har fått en gunstig avtale, ellers ville de ikke flydd derfra, svarer Solvoll.

– Det er det samme vi ser over hele Europa. Ryanair flyr fra sekundære flyplasser hvor det koster lite å lande, og det må de for å holde prisene ned.

– Kan svekke rutetilbudet

Ryanairs kronargument for lave avgifter er at de vil generere mye større trafikk og dermed øke inntektene for de regionale flyplassene.

Solvoll advarer imidlertid mot å tukle for mye med det systemet vi har i dag.

– Hvis Ryanair begynner å utvikle direkteruter til utlandet fra mange steder i Norge, svekker de samtidig rutenettet internt og det vil igjen svekke Gardermoen, som er et viktig knutepunkt. Selv om vi nordmenn flyr mye, vil det alltid være et begrenset kundegrunnlag her i landet.

Solvoll mener også at det ikke er synd på folk bosatt i distriktene.

– SAS og Norwegian konkurrerer allerede på de fleste rutene, og det er et rimelig godt tilbud som ikke koster forferdelig mye, mener han.