Hopp til innhold

Alle partiene vil ha alkolås i skolebusser – unntatt regjeringen

– Jeg er overrasket over at regjeringspartiene ikke stiller seg bak dette, sier Kjell-Idar Juvik (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Alkolås i buss

BLÅS: Med en alkolås må sjåføren være uten promille for å få start på bussen.

Foto: Volvo Buses

Da samferdselsbudsjettet ble behandlet i Stortinget torsdag, var et av temaene innføring av alkometer i alle landets skolebusser.

Alle partiene på Stortinget unntatt regjeringspartiene Høyre og Frp går inn for krav om alkolås i skolebusser.

Med alkolås må sjåføren blåse i et alkometer som gjør det umulig å starte bussen dersom han eller hun er påvirket av alkohol.

– For å sikre at barna ferdes trygt

Kjell Idar Juvik

Kjell-Idar Juvik mener man bør innføre alkolås på alle skolebussene i Norge.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

– Bakgrunnen er et vedtak fra Stortinget i 2013, der vi mener at alle skolebussene i landet må ha alkolås, sier Kjell-Idar Juvik (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Noen fylker har allerede innført ordningen i dag. Men Juvik ønsker at alkometer blir en fast del av inventaret i alle landets skolebusser, uavhengig av hvor i landet man befinner seg.

– Det er for å sikre at barna ferdes trygt uten at sjåføren er påvirket av alkohol, sier Juvik til NRK.

240.000 mistet livet

Rus er en viktig faktor i en av fem dødsulykker på veien her i landet, ifølge Statens vegvesen. Likevel foretas det rundt 30.000 kjøreturer i alkoholrus hver dag.

Foreløpige tall fra SSB viser at 137 personer har mistet livet i trafikken på norske veier fra januar til oktober i år. Dette er 19 færre enn i tilsvarende periode i fjor da 156 personer ble drept.

I Europa anslås det at 5.600 liv kan reddes årlig dersom vi får bukt med fyllekjøringen, viser tall fra EUs transportsikkerhetsråd.

Selv om antall omkomne i trafikken er mer enn halvert siden årtusenskiftet, mistet totalt 240.000 mennesker mistet livet i trafikken i EU-landene mellom 2001 og 2012.

Norge er blant de flinkeste i klassen når det gjelder tiltak mot fyllekjøring. Vi har lav promillegrense, og hele 98 prosent mener det ikke er greit å kjøre når man er beruset.

– Overraskende

Juvik mener derfor dette er en viktig sak.

– Overraskende nok gikk de ikke inn for det. Vi har et flertall uten regjeringspartiene og det synes jeg er litt oppsiktsvekkende at de ikke vil satse mer på trafikksikkerhet.

Regjeringen må nå foreslå en ny forskrift, slik at Stortinget kan vedta ordningen.

– Dette er snakk om våre barn som hver dag fraktes med buss til og fra skole. Da synes jeg det er rart at man ikke vil være med på en forskrift som sikrer at man ferdes trygt, sier Juvik.

Høyre: – Fylkeskommunenes ansvar

Torill Eidsheim

Torill Eidsheim (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no / Høyre

Hans kollega i transport- og kommunikasjonskomiteen, Torill Eidsheim (H), mener kollektivtransport er fylkeskommunenes ansvar.

– Siden det er fylkeskommunene som har frihet og ansvar for å stille krav til sin egen bussnæring, vil vi være varsomme med å stille nye, nasjonale krav som har store og ukjente kostnader. Det ble flertall for saken og det må vi erkjenne, sier stortingsrepresentanten.

NRK har vært i kontakt med Samferdselsdepartementet, men de har ikke ønsket å kommentere saken.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter