Utenlandsferien har røket for de fleste i år.
Men selv om det er tunge dager og grått ute, trenger det ikke å være grått inne.
Det kan være midnattsblått, herregårdshvitt, solstikkgult – eller potentilla-rosa.
Den tanken har bitt flere som flått i sommer. I hjem rundt om i det ganske land er solkrem og sandslott byttet ut med malerkost og maskeringstape.
Hos Jotun, en av verdens ledende malingsleverandører, produserer de nå døgnet rundt for å dekke etterspørselen etter maling.
Maren Pettersen i Bodø er en av dem som har brukt årets sommer på å pusse opp hjemme. Det har tæret på både det ene og det andre, forteller Pettersen.
– Vi er da høvelig ferdige med malinga i hvert fall – og bor fortsatt sammen, ler hun.
Inspirert av sosiale medier
Og det å få ny farge på veggene i sommer utelukker ikke nødvendigvis det å få farge i ansiktet, forsikrer Pettersen.
På en malerforretning i Bodø har hun funnet seg en grønnblå farge som skal kle soverommet, inspirert fra bilder i sosiale medier.
Hun har ikke selv opplevd at butikkene har vært tomme for den malinga de har vært ute etter.
– Men vi var tidlig ute, da. Vi var her i midten av juni og fikk tak i det vi skulle ha. Vi regnet med at de kom til å gå tomme, forteller hun.
– Det er party
Det er mer farger og mindre av de grå tonene folket vil ha i sommer. Hos forhandleren Byggmakker i Bodø har de kjent på mer hektiske dager.
På et tidspunkt var pågangen så stor at butikken var fri for veggmaling.
– Det har vært vesentlig flere kunder innom, spesielt de som skal ha maling og interiør, forteller han.
De har hatt en økning på rundt 30 prosent betalende kunder i år sammenlignet med fjoråret.
– Dét er party.
Jotun: Tre- og firedoblet salg
Også Jotun selv bekrefter at enkelte butikker har vært tomme for brekkfarger i korte perioder.
– Noen butikker har både tre- og firedoblet salget på det mest hektiske, og da kan dette skje. Det har imidlertid ikke vært noe omfang av betydning på denne problemstillingen.
– Siden brekkfarger brukes på det aller meste av maling så har vi hatt spesiell fokus på å være leveringsdyktige på disse, skriver kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson til NRK.
- Er det kanskje sånn som dette mange har følt det i sommer? Se video fra NRK Humor: