Hopp til innhold

Kolonner i lusefart skaper kø

Det blir fort kø og kaos når 9000 soldater og militærkolonner i lusefart er på veiene i Ofoten og Sør-Troms.

Lange køer under Cold Response

SKAPER KØER: Ikke alle er like fornøyde med øvelsen Cold Response. Slik så det ut nord for Narvik i dag.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

– Onsdag avblåses øvelsen Cold Response, og da kan det bli trafikkaos om ikke sivile og militære sjåfører kjører svært forsiktig, sier nestkommanderende for den multinasjonale militærpolitistyrken, Trond Sebakk.

Han sier Forsvaret vil gjøre hva de kan for å informere folk hvor og når det største trykket kommer.

– 9000 soldater og rundt 2000 militære kjøretøy skal forflyttes langs E6 og E10. Størst aktivitet blir det mellom Riksgrensen og Bogen i Ofoten, samt mellom Sørreisa, Indre Troms og Bjerkvik, sier Trond Sebakk.

Lange køer

De militære kolonnene har en hastighet på 40 kilometer i timene, og det skapet ofte store køer.

– Vi håper folk er tålmodige, og heller bruker to minutter ekstra på en strekning enn å foreta farlig forbikjøring. Vi vil ha mange MP-patruljer ute på veiene under inntransporten, og de vil dirigere trafikken, men fortsatt er vi avhengig av at folk viser hensyn.

Forstår at folk blir irriterte

Lars M. Hovtun

FORSTÅR AT FOLK BLIR IRRITERTE: Lars Magne Hovtun forstår at folk blir irriterte over at forsvaret skaper kø på veiene.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Bak rattet i en militær feltvogn sitter Lars Magne Hovtun. Han forstår at folk blir irriterte over at forsvaret skaper kø på veiene.

– Utfordringen er lange kolonner som kjører sakte, og store stridsvogner som er i veibanen. Det er med på å skape dårlig flyt i trafikken. Men det er ikke bare Forsvaret som skaper situasjoner. Verst er trailersjåfører som tar for lite hensyn til tung militær trafikk, sier Hovtun.

Langtransportsjåfør Kay Otto Nylænd, har fått seg et par overraskelser nå han ha kjørt gjennom øvingsområde for øvelse Cold Response.

– Forsvaret må bli flinkere til å ha mindre kolonner, større avstand mellom kjøretøyene og ikke minst god merking, sier han.

Slitne og trøtte

De militære sjåførene har flere døgn bak seg ute i felten, og mange av dem er slitne og trette etter øvelsen. Dette skal imidlertid ikke skape problemer og trafikkfarlige situasjoner, lover MP-offiser Sebakk.

– Vi har bestemmelser om hviletid for sjåfører, og de skal overholdes. Alle avdelingene er kjent med disse reglene så de militære sjåførene skal i så måte ikke være en fare i trafikken.