Hopp til innhold

– Dagen Peter (51) mistet livet på jobb glemmer vi aldri

Etter at Kenneth Ravnå og Ken Bredo Bekkevold så en kollega miste livet i en arbeidsulykke, fikk de hjelpen de trengte. – Men mange norske bedrifter har ingen plan for krisehåndtering, mener psykolog.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

ARBEIDSULYKKER-XX-NO-160612-SI

Høsten 2010 i skjæringsavdelingen på Nortura Bjerka gjør slovaken Peter Belan (51) det han alltid gjør på jobb. Med kyndig hånd grovskjærer han storfeslaktene på det som er en helt vanlig fredag.

Slovaken har mange års erfaring i kjøttskjæring fra Slovakia og Tyskland, og har vært fast ansatt ved Bjerka siden 2008.

Men plutselig går alt galt. Ved et uhell stikker Belan seg selv i brystet med slaktekniven.

– Jeg så at Peter gikk i kne. Først trodde jeg at han fikk et hjerteinfarkt, men så oppdaget jeg at det var snakk om en stikkskade, forteller Kenneth Ravnå.

– Det ble «svart»

Det gikk ikke lang tid før Ravnå skjønte at det var alvorlig.

– Med en gang jeg så hvor han hadde stukket seg og hvordan Peter reagerte på skaden, så skjønte jeg at det var veldig alvorlig. Jeg begynte å legge press på såret og ringte ambulanse. Det gikk vel seks minutter før ambulansen var på plass, og etter det gikk det slag i slag, sier Ravnå.

Kollega Ken Bredo Bekkevold kom også løpende til.

– Det ble nærmest «svart». Vi gjorde bare det vi følte vi måtte gjøre. Her var det behov for hjelp så raskt som mulig, sier Bekkevold.

Men selv med snarrådige kollegaer er stikkskaden så alvorlig at livet til Peter Belan ikke står til å redde.

Kort tid etter ulykken blir han erklært død.

Tilbake på arbeidsplassen står kollegaene igjen. En helt vanlig fredag var blitt til et mareritt.

– Det er bare helt absurd at det er mulig. Man har aldri tenkt tanken på at noe slikt kan skje. Den dagen var den desidert verste dagen i mitt liv. Jeg unner absolutt ingen å oppleve det samme. Det er vanskelig å forestille seg hvordan det er, forteller Ravnå.

52 mistet livet på jobb

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Men de om lag 90 ansatte ved Nortura Bjerka var ikke alene om miste en av sine. I løpet av 2011 registrerte arbeidstilsynet 52 dødsfall ved norske arbeidsplasser. 11 av dem i regjeringskvartalet 22. juli.

Det betyr at flere tusen kollegaer rundt om i landet måtte fortsette arbeidshverdagen med en sorg og et tap ikke alle vet hvordan man takler.

Heller ikke hos ledelsen i bedriftene er kunnskapen tilstrekkelig.

– Ofte vet ikke ledelsen hvordan man skal takle reaksjonene etter et dødsfall ved bedriften, sier leder for senter for krisepsykologi i Bergen, Atle Dyregrov.

Han har forsket på krisehåndtering og laget en veiledning for hvordan bedriftene skal takle en krise.

– Mange små bedrifter har nok tenkt: «Dette rammer ikke oss», og de må starte på scratch når uhellet er ute, forteller Dyregrov.

– Ubeskrivelig

Nortura Bjerka

De om lag 90 ansatte ved Nortura Bjerka var ikke alene om miste en av sine. I løpet av 2011 registrerte arbeidstilsynet 52 dødsfall ved norske arbeidsplasser.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

De ansatte ved Nortura Bjerka fikk smertelig erfare hvilke reaksjoner som melder etter et dødsfall.

– Det var helt ubeskrivelig å få beskjeden om at Peter var død. Jeg så ikke for meg at det kunne gå så galt. Det var ekkelt og man fikk virkelig gjennomgå følelsesmessig, forteller Ken Bredo Bekkevold.

– Akkurat det som skjedde før ambulansen kom husker jeg klokkeklart, men minuttene og timene etterpå er «svart» for meg, følger Kenneth Ravnå opp.

De to som var først på stedet forteller om sterke reaksjoner i etterkant.

– Nettene etter hendelsen var knalltøffe. Man ligger våken og lurer på hva man eventuelt kunne gjort annerledes, forteller Ravnå.

– Gjorde mye rett

Roy Albertsen

Fabrikksjef Roy Albertsen har i etterkant av dødsulykken ved Bjerka lyst til å advare andre bedrifter. – Sett dere ned å tenk gjennom dette her. Har dere ting på plass?

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Også for ledelsen ble dette er ny og utfordrende situasjon.

Nortura hadde allerede skrevet noe kjøreregler, men veien måtte delvis bli til mens de gikk.

– Vi hadde ingen erfaring fra dødsulykker fra tidligere. Jeg har jobbet i konsernet i 32 år og har aldri opplevd noen lignende. Derfor blir det et sjokk, sier fabrikksjef Roy Albertsen.

Men selv om Nortura Bjerka ikke var fullt ut forberedt på det som kom, gjorde bedriften en del grep som høster ros både hos eksperten og hos de ansatte.

– Jeg tror vi gjorde mye rett, og samtidig har vi lært masse av dette her, sier fabrikksjef Roy Albertsen.

Ved arbeidsplassen ble det blant annet holdt minnestund med prest og krisepsykolog. De ansatte fikk tilbud om samtalegrupper og de kunne også ta seg fri dersom de trengte det.

Førte logg

Logg fra Nortura Bjerka

Denne loggen har Nortura Bjerka brukt for å samle tankene og for å forberede seg dersom et nytt dødsfall skjer ved bedriften.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Men Nortura Bjerka gjorde også noe annet, som de i ettertid mener de kan få stor nytte av.

Fra Peter Belan ble erklært død og frem til i dag, har bedriften på Helgeland loggført alt de har gjort i forbindelse med dødsfallet.

– Det har vist seg å være utrolig nyttig, sier fabrikksjef Albertsen.

I loggen står hvordan de har gått frem når de arrangerte minnestund, hvem de har tatt kontakt med for å få hjelp, og hvordan de ansatte har reagert etter hvert som tiden gikk.

De har også skrevet ned hvordan de taklet en nysgjerrig presse.

– Uten at man har det klart for seg hva man skal gjøre, og når man skal gjøre det, blir det tøft å stå i noe sånt i ettertid, forteller Albertsen.

– Vi har lært utrolig mye av denne prosessen, fortsetter han.

– For dårlig samarbeid

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Det Nortura Bjerka har gjort er veldig fornuftig. En slik erfaringslogg kan andre lære av, sier psykolog Dyregrov.

I heftet «Når sorgen rammer dine ansatte» gir han konkrete råd for hvordan arbeidsplassen best kan møte ansatte i sorg. For å gjøre den jobben best mulig må bedriftene forberede seg, mener psykologen.

– De skal tenke gjennom: Hva hvis et dødsfall skjer hos oss. Hvilke rutiner har vi? Hvem gjør hva og når? Dette er ting man må ha på plass, sier Dyregrov.

Atle Dyregrov

Psykolog Atle Dyregrov mener norske bedrifter er for dårlige til å dele erfaringer.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Han mener norske bedrifter ikke er flinke nok til å dele erfaringer.

– Bedriftene er ikke flinke til å dele med andre og utveksle erfaringer. Det hadde vært godt å ha en erfaringslogg å gå til, mener han.

– Vi er for glad i ad hoc-løsninger. Det spesielle er at man må planlegge for noe som man aldri ønsker at skal skje. Vi liker ikke å tenke på noe sånt, og derfor skyver mange det fra seg.

529 dødsulykker siden 2000

Siden år 2000 har arbeidstilsynet registrert 529 dødsulykker ved norske arbeidsplasser. Det tallet er sannsynligvis også enda høyere, ettersom en ulykker aldri blir rapportert og registrert.

529 dødsulykker betyr uansett at det vil være 529 forskjellige erfaringer for hvordan bedriftene har håndtert og tatt vare på de ansatte i ettertid.

Få kjenner forholdene bedre enn arbeidstilsynet som ofte er på plass få timer etter at uhellet er ute.

– Dette er en veldig krevende og alvorlig situasjon for arbeidsplassen. Dette er kraftig kost for alle parter, sier regiondirektør i arbeidstilsynet, Hanne Luthen.

Hun mener, i likhet med psykologen, at bedriftene har en vei å gå.

– Det Dyregrov sier er fornuftig. Vi må samle kunnskap som er tilgjengelig for alle. Det blir ikke gjort i tilstrekkelig grad i dag, fortsetter Luthen.

– Tenk igjennom

Arbeidstilsynet var også involvert i ulykken på Nortura. Etter at saken var ferdig etterforsket kom de frem til at bedriften ikke kunne klandres for dødsfallet.

– Det var en stor lettelse, selv om det ikke bringer Peter tilbake, sier Roy Albertsen.

Han har lært masse i etterkant av dødsulykken, og den lærdommen vil han dele med andre.

– I etterkant av dette her har jeg tatt kontakt med flere bedrifter vi samarbeider med. Jeg har sagt til dem: «Sett dere ned å tenk gjennom dette her. Har dere ting på plass»?, sier han.

Kenneth Ravnå og Ken Bredo Bekkevold

Kenneth Ravnå og Ken Bredo Bekkevold er glad Nortura Bjerka var forberedt og la ting til rette etter at de mistet en kjær kollega.

Foto: Håvard Karlsen / NRK