Hopp til innhold

Klarer ikke å svare

Vanskelig å komme gjennom på pandemitelefon.

Stian Wik Rasmussen, helseleder i Bodø kommune

MÅ BLI BEDRE: - Vi skal rette opp i denne saken og innser at vi har vært for dårlige, sier helseleder i Bodø kommune, Stian Wik Rasmussen.

Foto: Per Willy Larsen / NRK

Bodø kommune åpnet denne uken et tilbud for befolkningen der man kan ringe for å få informasjon om svineinfluensaen.

Men kommunen har feilberegnet interessen for å få vite mer om denne sykdommen.

Når man ringer kommunens pademitelefon får man gjerne følgende talebeskjed:

«Abonnentens mobilsvar er full», etterfulgt av et opptattsignal.

Helsesjef i Bodø kommune, Stian Wik Rasmussen, medgir at de har feilberegnet interessen for svineinfluensaen.

- Jeg innrømmer at vi ikke har dimensjonert dette godt nok i forhold til den pågangen vi forventet. Vi åpnet dette tilbudet på onsdag og har følt oss litt fram. Vi ser helt klart at vi må forbedre oss, sier han.

Telefontid

Telefonen har vært åpen fra 12 til 14, og Rasmussen siert det nå er nødvendig både å øke bemanningen og utvide åpningstidene. Alt for mange blir uten svar.

- Jeg har ingen tall på hvor mange som ikke får svar. Forleden var det 50 ubesvarte anrop, som vi ikke klarte å håndtere. Og det er ikke godt nok når vårt mål er å besvare flest mulig, sier Wik Rasmussen.

Helsesjefen sier at de skal prøve å ha et bedre tilbud på plass til mandag, men han ber publikum om å ha litt tålmodighet.

Problemer også i Rana

I Rana kommune er pågangen over telefon til legekontorene så stor, at det i verste fall kan gå ut over andre pasientgrupper.

Det frykter smittevernlege i Rana, Jan Svendsen.

Han sier han forstår at mange har spørsmål om svineinfluensa, men at pågangen setter legekontorene i en kinkig situasjon.

- Det har vært en voldsom pågang på telefonen. Både på legesentralen og telefonen til Rana kommunes servicetorg.

- Dette fører til at veldig mye av jobbingen dreier seg om å besvare telefonhenvendelser. Mange opplever at de ikke kommer fram og disse henvedelsene burde nok vært besvart, sier Svendsen.

- Betyr det at dere er bekymret for pasienter som har behov for hjelp, men som ikke får det fordi de ikke oppnår kontakt?

- Dersom man har behov for akutt hjelp skal man ringe 113, så den siden av saken skulle være betryggende, men folk som ønsker å bestille time eller resepter vil jo ha problemer med å komme gjennom.

- Hva kan dere gjøre for å bøte på disse problemene?

- Vi har jo servicetorget som har åpent hele dagen og jeg tenker at det som skal gjøres videre i telefonkapasitetssammenheng må informasjonsavdelingen i kommunen ta seg av, sier Svendsen.