Hopp til innhold

To meter høye Kjelle skremmer råkjørerne til å bremse opp

– Vi tok kontakt både med kommunen og Statens Vegvesen for å få fartshumper, men fikk aldri svar. Det var da vi innså at vi var nødt til å finne en egen løsning, sier Tino Schott. Han tror manglende vilje fra myndighetene og for få fartskontroller gjør at folk tar saken i egne hender.

Hver vår kommer «fartsoffiseren Kjelle» fram for å skremme bøllene som råkjører i nabolaget til Heidi og Peter Modliba.

– Er vi litt seine med å sette han ut, blir han etterlyst, forteller ekteparet.

I to år har «Kjelle» passet på at bilistene i svenske Ronneby ikke tråkker for hardt på gassen. Det takket være Peter Modliba og hans norske kone Heidi.

Kjelle får råkjørerne til å bremse opp

I to år har «Kjelle» passet på at bilistene i svenske Ronneby ikke tråkker for hardt på gassen.

Foto: Heidi og Peter Modliba

– Vi får ros fra politet og har også god respone fra de aller de fleste bilistene. Men klart at noen er negative. Men det er utelukkende unge mennesker som reagerer negativt. Bare en gang er han blitt angrepet, forteller Peter Modliba til NRK.no.

Lasernissen

Knut og Leikny Almli med «lasernissen» som bidrar til at bilistene senker farten.

LASERNISSEN: Knut og Leikny Almli laget like godt sin egen fartskontrollør hjemme i Almlia i Rana.

Foto: Simon Kåre Almli

I går skrev NRK.no om lasernissen fra Mo i Rana som har vist seg supereffektiv mot råkjørerne. Utstyrt med kamera som likner en fartsmåler sitter han i veikanten i Almlia og får bilister som har tenkt å foreta skumle forbikjøringer i 70-sonen på bedre tanker.

En av tre dødsulykker skjer i sommermånedene, og høy fart er hovedårsaken. Det har fått mange som bor i områder hvor det kjøres hardt og UP-kontrollene er få til å tenke nytt.

Bjeffer mot fartsbøllene

– Vi har lenge forsøkt å få Balsfjord kommune og Statens Vegvesen til å sette opp fartshumper, men fikk aldri noe svar da vi kontakt. Derfor tok vi saken i egne hender, sier Tino Schott på Malangseidet i Troms.

Han og familien bor like ved en barneskole som ligger på en bakketopp i 60-sonen i bygda. Vegstrekningen forbi skolen er helt rett, og ifølge Schott gjør det at de færreste bilistene holder fartsgrensa på 60 kilometer i timen.

Hund på Malngseidet skal stoppe fartsbøllene

Denne trehunden ved barneskolen på Malngseidet bjeffer mot fartsbøllene.

Foto: Tino Schott

– Vi ser råkjøring hver eneste dag. I fjor åpnet Ryatunnelen og trafikken forbi huset vårt og skolen økte betydelig. Det var da vi innså at vi var nødt til å finne en egen løsning.

Etter mange kreative ideer satte bygdefolket opp en egenprodusert hund av tre. Det ga uvententede og positive resultater.

– Gjennomsnittshastigheten forbi huset vårt og skolen ble umiddelbart redusert med sirka 5-10 kilometer i timen. Dette tiltaket anbefales absolutt som et effektivt virkemiddel mot mesteparten av råkjøring når kommunale tiltak svikter, sier Schott til NRK.no.

Dukker utstyrt med refleksvester skal få bilister til å senke farten.

Saueeiere langs Rv24 mellom Nord-Odal og Stange har satt opp dukker med refleksvester langs veien for å få bilister til å senke farten, og dermed unngå sauepåkjørsler.

Foto: Privat

Advokat Andre Fimreite i Norges Automobilforbund er usikker på om slike private initiativ har noen virkning på sikt.

– En viss kortvarig effekt kan det nok ha. Dette er kjent også fra andre land, som i England hvor det settes opp falske politibiler. Men det brer seg nok fort at dette er en narrestrek, sier han til NRK.no.

Er det greit med private tiltak mot råkjøring eller er dette politiets oppgave?