Hopp til innhold

Spredte jazz med humor

Han reiste Nordland rundt for å stemme pianoer. På kveldene samlet han musikere til konsert.

Kjell Bartholsen

70 år: I begynnelsen av oktober fylte Kjell Bartholsen 70 år. Nordnorsk Jazzsenter markerte dagen ved å gi ut ei cd-plate med tittelen 'Arctic Bird'.

Foto: Tor Waageng

På den måten ble Kjell Bartholsen en viktig person for utbredelsen av etterkrigsjazz i Nord-Norge.

Arctic Bird

I begynnelsen av oktober fylte Kjell Bartholsen 70 år. Nordnorsk Jazzsenter markerte dagen ved å gi ut ei cd-plate med tittelen "Arctic Bird".

På den måten hedrer de en av de store jazzmusikerne i Nord-Norge etter krigen.

- På den tida han spilte aktivt var han absolutt en av de mest aktive musikerne i Nord-Norge.

Det sier produsenten for plata, gitaristen Øystein Norvoll.

Nådde langt

Han spilte ikke bare i Nord-Norge, han var på turné med musikere både fra Oslo og Bergen. Og han har spilt på alle de store festivalene, Vossajazz og festivalene i Kongsberg og Molde.

- Og noe mer kan man ikke drømme om når man er musiker fra Nord-Norge og spiller på nasjonalt plan, sier Øystein Norvoll.

Sykdom ødela

I 1988, like før Kjell Bartholsen fylte 50 år, ble han rammet av hjerneslag. Lammelse i venstre arm gjorde at han ikke kunne spille mer.

I dag bor Bartholsen på Tverlandet Bo- og servicesenter utenfor Bodø. Han flytta til Bodø på slutten av 60-tallet, etter å ha vokst opp i Hammerfest.

Brukte ørene

Kjell Bartholsen var født svaksynt. Det gjorde at han i oppveksten ikke kunne hevde seg mot de andre ungene på mange områder. Men da det ble startet guttemusikk i Hammerfest i 1950, sto han i første rekke for å være med.

Han kunne ikke lese noter som de andre, men han lærte sin stemme utenat så fort som mulig. På den måten tok han igjen på de andre som sto der og stirra med øyet stort og vått, sier han.

- Man spiller jo ikke musikk med øynene, men med øret, sier Kjell Bartholsen.

Sosial humorist

Kjell Bartholsen har vært kjent for sin humor og sin raske replikk. Øystein Norvoll sier det fremdeles går mange historier om den tida han var aktiv musiker.

Og så hadde han svært lett for å komme i kontakt med folk. Det hjalp han når han reiste til Oslo eller København for å spille på kjente jazzklubber der, og det gjorde at han fikk et unikt kontaktnett i Nordland og Nord-Norge når han reiste rundt som pianostemmer. Alltid med tenorsaksofonen med i bagasjen.

HØR: Musikk under polarhimmelen