Daglig leder i Kato Air må forlate sin stilling før selskapet kan starte ruteflygninger. Det krever Luftfartstilsynet drøye tre uker før Kato Air skal fly på kortbanenettet. Flyselskapet godtar ikke kravet og dermed er oppstarten 1. april i fare.
Trakk seg
Det private flyselskapet Kato Air på Evenes vant i fjor sommer anbudsrunden på kortbanerutene mellom Narvik, Bodø og Røst. Problemene startet for to uker siden, da flygesjefen trakk seg fra stillingen. Luftfartstilsynet satte alle fly på bakken i ni dager, til selskapet fikk ansatt ny flygesjef.
Forrige uke fikk Kato Air ny flytillatelse, men med en rekke vilkår. Blant annet krever Luftfartstilsynet at daglig leder skal forlate sin stilling 1. april.
Godtar ikke
I et brev til Samferdselsdepartementet nekter Kato Air å godta vilkårene. Selskapet oppfordrer departementet til å gripe inn og frafalle kravene som er satt fram. Ledergruppa i Kato Air ønsker å jobbe i fred for å komme i gang med flyvningene 1. april. Selskapet utelukker ikke en forsinkelse av oppstarten.
Verken Kato Air eller Luftfartstilsynet vil kommentere saken i dag. Men konflikten får medlem i samferdselskomiteen, Geir-Ketil Hansen, til å stille spørsmål ved samferdselsdepartementets arbeid med anbudsrunden på kortbanenettet.
- Spinkelt
- Man kan lure på hvilken jobb departementet har gjort når de har tildelt anbud. Det virker spinkelt. Både Kato Air og Norwegian viser nå at de har problemer med å innfri anbudene, sier Hansen.
Norwegian har sagt fra seg flyvningene til Andenes fordi selskapet har bestemt seg for å bare satse på lav-pris-ruter. Norwegian skal fly til Andenes fra 1. april og ut året. Så overtar et nytt selskap anbudet.