Hopp til innhold

Føler seg trygg uten nødpeilesender: – Det er fort gjort å si ifra hvor du er

Hovedredningssentralen mener redningsarbeidet ville blitt langt enklere dersom alle yrkesfartøyer hadde nødpeilesender om bord, men myndighetene har ingen planer om å endre reglene.

Odd Ingebrigtsen

Odd Ingebrigtsen har ikke nødpeilesender om bord i båten sin, men føler seg likevel trygg.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Pensjonistfisker Odd Ingebrigtsen er på vei til Henningsvær i båten sin, og som under de andre turene på havet, er det uten nødpeilesender om bord.

Han føler seg trygg uten.

Du har radioen som står på kanal 16. Når du tar av røret er du bare noen sekunder unna å gi beskjed. Dessuten har man kartplotter, så du vet den nøyaktige posisjonen hele tiden. Det er fort gjort å si ifra hvor du er.

Han fisker i området rundt Henningsvær og Bodø, og føler ikke han har behov for en sender.

Blir det dårlig vær ser jeg det og da går jeg i land.

Ikke krav for alle

I dag er det ingen krav om nødpeilesender om bord i fiskebåter under 15 meter som driver fjordfiske, men når uhellet først er ute blir redningsarbeidet vanskeligere dersom båter ikke har utstyret montert.

– Det er noe av det verste vi kommer borti. Har man mangelfulle data, er det å finne ut hvor folk er, det største problemet, sier redningsleder Tore Hongset ved Hovedredningssentralen Nord-Norge.

Sist søndag skjedde de to havarier så raskt at fiskerne om bord ikke fikk tid til å sende ut nødmeldinger.

Ren flaks gjorde at noen ble urolige for den ene båten og ba om hjelp til å finne den. I dette søket ble båt nummer to oppdaget ved en ren tilfeldighet.

hrs

Bare litt over halvparten av norske yrkesfartøy er utstyrt med nødpeilersystemet EPIRB. Det kan gjøre redningsarbeidet svært vanskelig, forteller redningsleder Tore Hongset ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

– Ville gjort arbeidet mye lettere

Båten søket startet med, fant de aldri igjen. Etter flere timers leting fant redningshelikopteret den savnede fiskeren liggende i sjøen.

– En nødpeilesender vil gjøre dette mye lettere. Den gir en posisjon der den går av. Da får vi en posisjon som viser hvor de er, i tillegg får vi informasjon om hvilken sender som har gått av for å finne bakgrunnsinformasjon om båten, sier Hongset.

En nødpeilesender koster fra noen tusenlapper og oppover, men Hongset mener den kan være en billig livsforsikring den dagen det trengs.

– Ingen planer om endringer i krav til nødpeilesender

Det er registrert omtrent 11.000 yrkesfartøy i Norge. Av disse er omtrent 6.600 fartøy utstyrt med nødpeilersystemet EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon).

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier det er uvisst om helgens to forlis skjedde i fartsområdet for fjordfiske eller kystfiske.

Derfor er det også uklart om fartøyene var pålagt å ha utstyret montert.

– Per i dag har vi ingen konkrete planer med tanke på endring av krav til nødpeilesender for fartøy under 15 meter. Kravet til nødpeilesender gjelder fra og med fartsområdet kystfiske og er uavhengig av byggeår og lengde, sier Aarhus.

NRK kom tidligere i dag i skade for å melde at kravet ikke gjelder for kystfiske, men det gjør det altså.