Han oppforder folk å klage til flyklagenemda når de har tapt tid og penger på fly som ikke går når de skal.
- Flyselskapene vil ganske sikkert rette seg etter de vedtak som gjøres i denne nemnda, sier Berntsen.
Flyklagenemda kan vise seg å bli et ubehagelig bekjentskap for Widerøes Flyveselskap etter vinterens mange innstilte flyavganger og forsinkelser. Bare i Nordland var det i november omlag 700 forsikelser og 240 fly som ble innstilt. Og det er like ille i hele landet, innrømmer driftsdirektør Gorm Frimandslund.
Widerøe har rett og slett for lite folk til å drive alle rutene sine, og har nå startet kurs for nye piloter og cabinarbeidere. Men målet om at nesten alle fly skal være i rute, er langt unna.
Og dårlig planlegging kan koste flyselskapet dyrt. Det gjør det lettere å kreve erstatning når du kom for sent til sydenturen eller forretningsavtalen.
- Et uforsvarlig driftsopplegg med for få fly eller for lite folk kan lett føre til erstatningsplikt for selskapet, sier Magne Berntsen i Forbrukerrådet.