Hopp til innhold

Over hundre år gamle fargefotografier fra norskekysten og Svalbard

Fargebilder av Lofoten, Svartisen og Nordkapp fra så tidlig som 1910–11 er ikke hverdagskost. – Fantastisk. Jeg har aldri sett et fargebilde av ei nordlandsjekt, sier Aasta Karlsen i Arkiv i Nordland.

Astronom og fotograf Adolf Miethe

NORGESVENN: Den tyske astronomen og fotografen Adolf Miethe (1862 – 1927).

miethe

REISTE 900 MIL FOR SOLFORMØRKELSEN: Ett av få fargebilder som finnes fra den tyske ekspedisjonen, tatt av Adolf Miethe selv. Fjellet Dønnamannen i bakgrunnen.

Adolf Miethes første fargefoto, fra 1902. „Dame mit dem roten Sonnenschirm“

UNDER PARASOLLEN: Adolf Miethes første fargefoto, fra 1902, har tittelen Dame mit dem roten Sonnenschirm.

Foto: Adolf Miethe
Fargebilde av grev Ferdinand von Zeppelin

EVENTYRER: Fargebilde av grev Ferdinand von Zeppelin.

Foto: Adolf Miehte
Fargebilde av Nordkapp i midnattsola 1911

NORDKAPP: Fargebilde av Nordkapp i midnattssola 1911.

Foto: Adolf Miethe
Fargebilde av Bergen fra 1911

BERGEN: Bildet er tatt på Vetrlidsalmenning, like nedenfor Skansen og viser bebyggelse på Fjellsiden ut mot Mariakirken.

Foto: Adolf Miethe
Philae-templet i Aswandammen i Egypt i 1908.

EGYPT: Philae-templet i Aswandammen i Egypt i 1908.

Foto: Adolf Miethe
Helgoland i Tyskland i 1904.

TYSKLAND: Helgoland i Tyskland i 1904.

Foto: Adolf Miethe
Fargebilde 1909 fra Egypt

EGYPT: Fargebilde 1909 fra Egypt, hvor Miethe reiste for å studere solspektrum.

Foto: Adolf Miethe

Det er den tyske astronomen og fotografen Adolf Miethe (1862 – 1927) som tok bildene langs norskekysten da han i årene 1910–11 reiste til Svalbard sammen med grev Ferdinand von Zeppelin og den tyske keiserens bror, for å finne ut om man kunne nå Nordpolen med luftskip.

– Han var en pioner innen fargefotografi. I tillegg til å være astronom, var han fotokjemiker og sentral i utviklingen av fargefotografiet, forteller Helmut Seibt, som har skrevet biografi om astronomen og fotografen.

Allerede i 1902 benyttet han trefarge-fototeknikken, som han demonstrere på verdensutstillingen i St. Louis i 1904.

– Det var få fotografer i verden som kunne konkurrere med bildekvaliteten han oppnådde, mener Seibt.

Fotopioner

Nylig var Seibt i Nordland – for å markere 100-årsdagen for den totale solformørkelsen i 1914 – som i Norge kun var synlig på Helgeland. Selv om første verdenskrig akkurat hadde brutt ut, kom astronomer og vitenskapsmenn fra hele Europa for å studere solformørkelsen.

En av dem var Adolf Miethe, som sammen med kolleger ved det tekniske universitetet i Berlin, hadde med seg 13 tonn teknisk utstyr for å dokumentere naturfenomenet.

– I tillegg hadde han med seg det beste som fantes av kamerautstyr på den tiden, forteller Seibt.

Men allerede fem år tidligere var Adolf Miethe i Norge, og det var da han tok bildene som Helmut Seibt nå vil dele med NRK.nos lesere.

– Han befant seg om bord i krysseren «Mainz» sammen med grev Ferdinand von Zeppelin og den tyske keiserens bror, på vei til Svalbard. Underveis tok han en mengde fargefotografier. Mange av dem har vært brukt som postkort, forteller Seibt.

Bøkene om sine ekspedisjoner til Egypt i 1908 og til Svalbard året etter er de første bøkene i Tyskland som ble illustrert med fargebilder.

– Men allerede ved årsskiftet 1904–1905 dukket noen av fargebilder hans fra tyske distrikter i samlealbum som ble utgitt, sier Helmut Seibt.

– Unike bilder

Aasta Karlsen, som er fotoansvarlig i Arkiv Nordland i Nordland fylkeskommune, sier det er helt ukjent at det finnes over hundre år gamle fargefotografier fra kysten i Nord-Norge.

– Jeg har aldri vært borti fargebilder av jekter før, så dette er stas. Flere norske fotografer har foreviget jektene i svart-hvitt, for eksempel Anders Beer Wilse, forteller hun til NRK.no.

Hun synes det er spennende å se de tidlige fargebildene, spesielt de fra Nordland.

– Bildet fra Raftsundet i Lofoten er trolig fra Digermulen. Et søk på nett fant frem til et liknende bilde av Digermulen, som må være tatt på omtrent samme tid, men fra en litt annen vinkel. Den store hvite brygga er den samme, og det ser ut som at båten også er den samme. Dette bildet er imidlertid håndkolorert, sier Aasta Karlsen.

Svartisen

Fargefoto av Svartisen i 1911, under midnattsolen

BREVANDRING: Fargefoto av Svartisen i 1911.

Foto: Adolf Miethe

Den tyske astronomen var også innom Svartisen, Norges nest største isbre på 370 kvadratkilometer. Isbreen på det europeiske fastland som har lavest beliggenhet, og dermed tilgjengelig fra båt.

Miethe bukserte det kostbare fargefotokameraet sitt opp på isbreen.

– Det er spesielt at noen har fotografert med et slikt fotoapparat i vår landsdel. Ellers er Svartisen er ganske lik seg selv, kanskje med en annen utstrekning enn i dag. Det hadde vært ekstra spennende hadde han tatt bildet fra en annen vinkel, slik at vi har kunnet sammenligne utbredelsen.

For hundre år siden var fotoapparater på langt nær så utbredte i Nordland som i dag.

– Det fantes en god del fotografer som virket i Nordland for over 100 år siden, blant andre Louise Engen, Kanstad, Brændmo og Helgesen. Disse fotografene hadde egne studio, men drev også med fotografering ute. Nordland er godt dokumentert med bilder fra samme tid som disse fargebildene, men de er altså i svart-hvitt, sier Karlsen.

Trefarget fototeknikk

Adolf Miethes kamera

SISTE SKRIK: Miethe reist mye med sitt nye kamera. 1902 og 1903 viste han fram fargebilder på forelesninger i Berlin.

Trefargeprosjektor fra 1902

UTSTYRET I ORDEN: Trefargeprosjektor fra 1902.

Fargeteknikken Miethe brukte kalles trefargeteknikk, og går ut på å ta tre svart-hvittbilder av det samme motivet i rask rekkefølge, ved hjelp av røde, grønne og blå filtre over linsen. I etterkant ble bildene prosjektert på en skjerm ved bruk av tre fremvisere. Til sammen formet disse tre bildene ett fullstendig fargebilde.

– Det er interessant at de tre fargene de valgte å jobbe med er rød, grønn og blå, som faktisk er de samme fargene vi bruker i dag for å se på bilder på våre skjermer, uansett om de er på mobilen eller tv – eller en skjermstørrelse imellom, sier Aasta Karlsen.

Forandrer historien

Miethes bilder har på mange måter endret nordnorsk fotohistorie.

– De neste fargebildene vi kjenner til er fra andre verdenskrig. De er imidlertid tatt med fargefilm.

En sann Norgesvenn

Fargebilde av Mayerbreen på Svalbard fra 1911

SVALBARD: Fargebilde av Mayerbreen på Svalbard fra 1911

Foto: Adolf Miethe

Det var ikke tilfeldig at Adolf Miethe reiste to ganger til Norge i løpet av årene før første verdenskrig.

– Han elsket Norge og nordmenn. Han besøkte Norge for første gang som ung student i 1885. Han lærte seg norsk, ble en habil skiløper og oversatte flere norske bøker til tysk. Han var også en kapasitet på arktisk forskning, forteller Miethes biograf Helmut Seibt.

Første fargefoto

Det bestrides fortsatt om hvem som egentlig tok det aller første fargebildet, men ifølge Wikipedia blir det første fargebildet vanligvis kreditert den skotske matematikeren og fysikeren James Clerk Maxwell, som tok det første permanente fargefotografiet i 1861.

To tyske vitenskapsfolk og deres familier besøkte i dag Sandnessjøen for å finne spor etter en nesten glemt tysk ekspedisjon. I dag er det nøyaktig 100 år siden Helgeland opplevde en total solformørkelse, noe som tiltrakk seg noen av de fremste forskerne på feltet på den tiden.

VIDEO: Gerbhard Kühn, Helmut Seibt og deres familier besøkte Sandnessjøen i august for å finne spor etter en nesten glemt tysk ekspedisjon.