- USAs interesse for bruke Narvik som transportknutepunkt for varer fra Kina kan gi enorme muligheter i regionen, mener fylkesråd for næring og samferdsel, Odd Eriksen.
I regjeringens forslag til nasjonal transportplan ble ikke Narvik foreslått som nasjonalhavn, slik byen hadde håpet på. Men nå kan Narvik få oppreisning så det holder.
Jernbane og havn
Narvik har direkte jernbanelinje til Kina på tvers av Nordkalotten og gjennom Russland. Dessuten er Narvik havneby med sjøvei til USA. Dette gjør at amerikanske myndigheter nå har rettet blikket mot Narvik havn. USA leter nemlig etter en alternativ transportrute for en stadig større varestrøm fra Kina.
Store investeringer
Den gamle malmhavnen i Narvik kan dermed bli en av Nord-Europas viktigste containerhavner.
Fylkesråd Odd Eriksen vil utvikle Narvik havn til transportknutepunkt mellom Asia, Europa og USA.
- Nå vil fylkeskommunen og Narvik kommune forsøke å få støtte til dette fra både regjeringen og EU, sier fylkesråd Odd Eriksen.
Han har sammen med fylkesrådsleder Geir Knutson og Narvik kommune bedt Utenriksdepartementet om et møte for å legge frem frem prosjektet og søke om støtte til å legge forholdene til rette for denne transporten i Narvik havn. Eriksen legger ikke skjul på at store investeringer må til for å utnytte potensialet Narvik havn har.
- Men disse to markedene er enorme og det vil gi rom for mange arbeidsplasser i Narvikregionen. Dessuten vil sette Narvik og Nordland på det internasjonale kartet, sier Eriksen.