Strømsystemet for togene på Ofotbanen moderniseres for 30 millioner kroner. Normalt vil det ta åtte dager å skifte bæresystemet for kjørestrømsledningen på bare en av banens tre stasjoner. Men etter at Jernbaneverket tok i bruk helikopter i monteringen, gjøres jobben på bare tre timer, forteller faglig leder i Jernbaneverket, Einar Klubnes:
- I et moderne jernbaneverk må vi tenke nytt, og da er helikopter til slike jobber et fenomenalt verktøy å bruke.
Også penger å spare
Det er ikke bare tid Jernbaneverket sparer på å bruke helikopter under arbeidet med montering av master og åkene som bærer kjørestrømsledningene til togene på Ofotbanen.
De sparer også nærmere 400.000 kroner på å bruke helikopter. Men det som er mest viktig for jernbaneverket er at det ordinære togtrafikken skal gå som normalt og uten forsinkelser, sier Klubnes.
Høye krav til presisjon
For helikopterflyver, Bjørn Erik Lillehov i Heli Team er det en presisjonsjobb å manøvrere det tunge bæresystemet for kjørestrømen på plass, mellom eksisterende ledningsnett.
Dagens arbeidsoperasjon på Straumsnes stasjon har ført til at Jernbaneverket mest sannsynlig bruker helikopter også under neste års utbedring på Ofotbanen.