Hopp til innhold

Jarle Arne ble stjerne i reklamefilm for amerikansk matgigant

I en ny reklamefilm har den amerikanske matkjeden «Whole Foods Market» tatt turen til Melbu og Vesterålen. – Dette setter et kvalitetsstempel på norsk fisk som kan gi positive ringvirkninger, mener professor.

Fisker Jarle Arne Henriksen

Fisker Jarle Arne Henriksen er blant de som er intervjuet i filmen.

Foto: Skjermdump fra YouTube / Whole Foods Market

I filmen, som først ble omtalt av 8445melbu.no, er blant annet fisker Jarle Arne Henriksen fra Melbu intervjuet. Han forteller at han har fått mange positive tilbakemeldinger etter at filmen ble lagt ut på YouTube for få dager siden.

– Dette handler om næringa mi, så da jeg ble spurt om å stille opp, måtte jeg nesten si ja, sier Henriksen til NRK.

Henriksen har vært fisker siden 1982, og mener filmen tar opp viktig tematikk.

– Selv om det er en reklamefilm, sier den noe om hvor viktig det er at vi tar vare på ressursene våre. Filmen kan bidra til at forbrukerne blir mer opplyst, mener han.

Stor aktør

Whole Foods Market er med sine over 411 utikker og 88.000 ansatte ingen småkjede.

Matkjeden er kjent for å sette standard når det gjelder økologisk mat i USA, forteller professor i økonomi, Atle Guttormsen, ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

– De er en betydelig aktør, og har butikker over hele USA. Kjeden markedsfører seg selv som miljøvennlig med fokus på blant annet dyrevelferd, og står sterkt blant bevisste amerikanske forbrukere, forklarer han.

Han forteller at kjeden samarbeider med norske aktører.

– Hvis norsk fisk skal holde en miljøvennlig profil, er ikke denne kjeden dum å ha med på laget. Dette setter et kvalitetsstempel på norsk fisk som kan gi positive ringvirkninger.

Positivt

Geir Bakkevoll

Kommunikasjonsdirektør Geir Bakkevoll i Norges Sjømatråd.

Foto: Marius Fiskum, Norges SJØMATRÅD

Kommunikasjonsdirektør Geir Bakkevoll i Norges Sjømatråd forteller at vi eksporterte fisk til USA for 2,5 milliarder i fjor, og at USA var det markedet som vokste nest mest i 2014 - kun slått av Storbritannia.

– Vi solgte for 800 millioner mer i 2014 sammenlignet med året før. Det tilsvarer en økning i volum på 20 prosent.

Bakkevoll mener filmen viser fram Norge som fiskerinasjon på en svært god måte.

– Bærekraftelementet er viktig for mange marked, og kundene er opptatte av dette. Denne filmen viser fram naturen og menneskene som forvalter ressursene på en fantastisk måte. Den viser at Norge har en kultur og en struktur som legger til rette for et bærekraftig fiske, jubler han.