En etter en har vaktmannskapene på radarstasjonen i Sørreisa avvist at jagerfly var på kollisjonskurs med Widerøe-maskinen den skjebnesvangre dagen i 1982.
Blant dem er tidligere radaroperatør Ivar Fredriksen.
- Jeg kan ikke bekrefte at noe slikt har skjedd, sier han.
Vaktloggen viser at Fredriksen satt foran radarskjermen i operasjonsrommet på radarstasjonen i Sørreisa 11. mars 1982, den dagen et Twin Otter-fly havarerte ved Gamvik i Finmark, med 15 mennesker om bord.
I høringene i Bodø mandag ble Fredriksen konfrontert med observasjonene hans tidligere sjef, Per Gavin, fortalte om i NRK Brennpunkt høsten 2002.
Gavin sa han satt foran en radarskjerm da han oppdaget to britiske jagerfly som lettet fra Tromsø - og beveget seg østover mot Finnmark. Ivar Fredriksen er den sjuende i vaktlaget på Sørreisastasjonen den aktuelle dagen som benekter at noe slikt ble registert da.
- Ville har husket det
- Jeg kan ikke huske episoden i det hele tatt. Hvis det hadde vært noe, ville jeg ha husket det, sier han.
Kommisjonsleder Gaute Gregusson gikk i går så langt som til å spørre Fredriksen om de tidligere kollegene hadde samordnet sine forklaringer.
Rundt den mye omtalte flyulykken har det versert en rekke rykter, blant annet at det var en sport blant flygere fra andre NATO-land å krysse den forbudte grenselinjen mot Sovjet - 24 grader østlig lengde. Dette avviser Fredriksen, etter 30 års tjeneste i Sørreisa.
- Én overtredelse
- Jeg kan bare huske én eneste gang at jeg har sett utenlandske jagerfly for langt øst, og det var i 1985, sier Fredriksen og forklarer at det likevel er mulig at fly kan bevege seg i området uten å vises på radaren.
Så langt har kommisjonen ikke kommet nærmere en bekreftelse av at det faktisk var fremmede jagerfly i ormådet da ulykken skjedde, sier kommisjonsleder Gaute Gregusson.
- Vitneforklaringene går heller i retning av det motsatte av det Gavin hevder, sier Gregusson.