Hopp til innhold

Ja, vi er interessert

De aller fleste større transportselskapene i Norge er interessert i å kjøpe buss-, ferge- og hurtigbåt-virksomheten til Hurtigruten.

MS Salten hurtigbåt

'MS Salten' er en av Hurtigrutens hurtigbåter som kan bli solgt ut av selskapet.

Foto: Atle Markeng / NRK

Styreleder i Torghatten Trafikkselskap, Paul Birger Torgnes, sier det kan være aktuelt å legge inn bud.

- De aktivitetene de nå vurderer å selge er fremdeles kjernevirksomhet for Torghatten trafikkselskap og da er vi nødt til å være åpen og gå inn å se på hvilke muligheter som byr seg.

- Når vi har gjort det er vi nødt il å vurdere om dette er noe vi kan by på, sier Torgnes.

Interesse

Da konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten sist torsdag sa at de måtte selge de fleste datterselskapene for å berge økonomien, var det mange ledere i de store regionale transportselskapene som raskt så mulighetene til å kunne ta større markedsandeler i èn stor jafs.

For ferge-, buss og hurtigbåter, er Hurtigruten en tung aktør på strekningen fra Troms og sørover i Nordland.

Nye muligheter

Dette er ruter som passer bra for Torghatten Trafikkselskap, som er svært ivrige på å vokse mer.

For Veolia, som allerede er tunge i Finnmark og i deler av Nordland, vil det passe bra å overta Troms, der de ikke er til stede.

Konsernsjef i Veolia, Kjetil Førsvoll, er åpen for å vurdere kjøp om noen i hurtigruten kommer med en henvendelse.

- Region nord er jo et område vi er tilstede i dag og vi ønsker fortsatt å være det. Gitt at det kommer muligheter i nord vil vi selvfølgelig se på det om det byr seg en anledning, sier Førsvoll.

Sjefen i Fjord 1, Olav Smørdal, sier de allerede har begynt å vurdere kollektivdelen til Hurtigruten.