Ukrainske Ivan (49) fri fra snøfengsel etter åtte døgn

I åtte døgn satt ukrainske Ivan Bogomolov (49) innesperret bak en to meter høy snømur – etter ordre fra norsk politi. Torsdag kveld var boten betalt, og han fikk kjøre videre.

Vogntogsjåfør Ivan Bogomolov ble sperret inne av politiet

I ni døgn – og helt ned i 30 minusgrader – har den ukrainske vogntogsjåføren Ivan Bogomolov (49) vært innesperret bak snømur.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Torsdag kveld ble den ukrainske vogntogsjåføren endelig gravd ut av snøarresten på en parkeringsplass i Hattfjelldal helt sør på Helgeland. Da hadde sjåføren fått nye vinterdekk og kjettinger – og boten på 13.000 og regningen for bilberging på 26.000 kroner betalt.

– Han var nok lettet over å få dra videre. Men han har ikke lidd noen nød. Lokalbefolkningen i Hattfjelldal har gitt ham både mat og husly, sier operasjonsleder Bjarne Askevold ved Helgeland politidistrikt til NRK.no.

Likevel har det svidd kraftig på pungen for Bogomolov og hans ukrainske arbeidsgiver.

– Det ville garantert blitt billigere for dem å være riktig skodd for norske vinterforhold. Men det er et valg de må gjøre, sier Askevold.

Politiet: – En versting

Det var 6. februar at Ivan Bogomolov ble stående bom fast i bakkene opp Kruttfjellet på vei fra Mosjøen til Sverige. Sjåføren sperret den viktige ferdselsåren, og bilberging ble rekvirert.

Like etter bilbergingen dro han videre. Men med blankslitte dekk kjørte han seg fast igjen. Da ble sjåføren ilagt kjøreforbud inntil feilene ble utbedret, og berging og forelegg ble betalt.

Politiet hadde ikke hjulsperrer tilgjengelig, og for å sikre at den utenlandske sjåføren ikke stakk over grensa til Sverige, måket politiet i samråd med lokale krefter i Hattfjelldal, inne vogntoget med store mengder snø.

– Veldig spesielt

Vogntogsjåfør Ivan Bogomolov ble sperret inne av politiet

NÆR BEGRAVD: Bak en to meter høy snømur står vogntoget til Ivan Bogomolov innesperret.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

– En hjullaster kom kjørende og begynte å fylle på med snø rundt bilen. Etter en time var brøytekanten rundt bilen nær to meter høy. Da dro hjullasteren av gårde, fortalte Ivan Bogomolov da NRK.no møtte han i vogntoget fredag i forrige uke.

Tilbake satt den ukrainske sjåføren – overlatt til seg selv.

– Med det samme ble jeg litt sjokkert. Det er 30 minusgrader her, og jeg måtte ha bilen i gang for ikke å fryse i hjel. Jeg var litt redd for at bilbatteriet skulle svikte, forteller han.

Den erfarne vogntogsjåføren har kjørt Europa rundt på kryss og tvers, men aldri opplevd noe som kan sammenliknes med møtet med norsk politi.

– En gang ble jeg arrestert i Tyrkia med vogntoget fullt av spilleautomater som skulle til Georgia. Men dette er mye mer spesielt, sier Ivan.

Nådde russiske nettaviser

Ivan Bogomolov på russisk nettavis

Historien om Ivan nådde også nettaviser i Øst-Europa, som her i Komsomolskaya Pravda. Her viser Ivan fram de tynnslitte dekkene.

Foto: Faksimile

Bogomolov måtte holde i motoren i gang for å holde varmen. Etter hvert gikk batteriet i bilen tom for strøm. Da fikk Ivan fikk tilbud om overnatting i Hattfjelldal.

Historien om Ivan nådde også nettaviser i Øst-Europa, som her i Komsomolskaya Pravda. Det er gode nyheter for politiet på Helgeland.

– Det er god PR og et varsku til andre østeuropeiske vogntogsjåfører som kommer hit uten å være skodd for barske vinterforhold, sier operasjonsleder Bjarne Askevold ved Helgeland politidistrikt til NRK.no.

Kan skje igjen

Han ser ikke bort fra at politiet på Helgeland vil gå like drastisk til verks neste gang et dårlig skodd og trafikkfarlig vogntog tas i arrest.

– Dette var et «svært trafikkfarlig» vogntog. Han hadde ikke kjettinger og dekkene framme var rene sommerdekkene. Det var nesten ikke mønster igjen. Politiet er sjeleglad for at sjåføren ikke har forårsaket en alvorlig ulykke, sier Askevold til NRK.no.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne da hjullaster begynte å fylle på med snø rundt bilen min. Det tok litt tid før jeg skjønte at jeg regelrett ble sperret inne, sier den ukrainske vogntogsjåføren Ivan Bogomolov.

– Jeg er redd for at batteriet i bilen skal streike

.