SVs Geir Ketil Hansen mener det er katastrofalt dersom en slik del av kysthistorien skulle forfalle helt.
- Dette holder overhodet ikke. Det vil være en nasjonal skandale om Finnmarken skulle bli stående og forfalle, sier han.
Private selskaper
Gamle Finnmarken
Samferdselsdepartementet bemerker at siden det har vært private virksomheter som har stått for driften av hurtigruten, kan det ikke uten videre sammenlignes med etatsmuséene på Samferdselsdepartementets område,
Geir Ketil Hansen
hvor det har vært statlige virksomheter som har ivaretatt tjenesteproduksjonen.
Dette betyr kort og godt at Samferdselsdepartementet ikke vil gjøre det om til et nasjonalt museum under departementets ansvarsområde.
- Holder ikke
- Begrunnelsen er at det er private rederier som har stått for driften av hurtigruta. Men dette blir helt bak mål - staten har brukt milliarder opp gjennom årene på driften. Hurtigruta er en del av den nasjonale infrastrukturen, og den har absolutt sin plass som nasjonalt museum på linje med jernbanemuséet og veimuséene, sier Geir Ketil Hansen.
- Overrasket
Daglig leder Elisabeth Holsether ved hurtigrutemuseet er overrasket over staten ikke er interessert i opprette nasjonalt museum på Stokmarknes.
Samferdselsdepartementet mener blant annet det ikke er statens ansvar å bygge museer for virksomhet som har vært drevet av private rederier.
Dette argumentet forstår ikke Holsether.
-Hadde rederiene drevet rent kommersielt ville vi ikke hatt den hurtigruta vi har i dag, sier hun til Vesterålens Avis.
Det vil koste 95 millioner kroner å bygge vernebygg over hurtigruteskipet Finnmarken.