Hopp til innhold

I dag handler vi for to milliarder: – Et absurd forbrukerjag

Black Friday blir en stadig viktigere handelsdag. Ikke alle er like begeistret.

SPAIN-ECOMMERCE-AMAZON-BLACK-FRIDAY

Amazons logistikksenter i San Fernando de Henares, nær Madrid, kvelden før Black Friday. På mandag feires Cyber Monday - dagen hvor nettaktørene har de beste tilbudene.

Foto: GERARD JULIEN / Afp

Ifølge Hovedorganisasjonen Virke ble omsetningen på Black Friday i fjor anslått til 1,5 milliarder kroner, en økning på over 50 prosent sammenlignet med året før.

Og i år vil vi trolig få en omsetning på opp mot to milliarder, skal vi tro Bror William Stende, som er direktør for Virke Faghandel.

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Stende i en pressemelding.

– Desperat handelsnæring

Black Friday er et amerikansk fenomen, og altså et importert sådan – i likhet med andre merkedager som halloween og Valentine's Day. I tillegg kommer farsdag og morsdag.

Christoffer Ringnes Klyve byline

Christoffer Ringnes Klyve, leder for klima- og miljøavdelingen i Framtiden i våre hender.

Lederen for klima- og miljøavdelingen i Framtiden i våre hender liker utviklingen dårlig.

– Dette vitner om en kreativ handelsnæring som blir stadig mer desperat etter å selge oss ting vi egentlig ikke trenger, sier Christoffer Ringnes Klyve.

Det øke forbruket har en miljøkonsekvens som ikke reflekteres i kassalappen, hevder Klyve, som peker på at både produksjon og transport av ting og tang har en miljøkonsekvens.

– Forbrukerjaget har blitt ganske absurd. De fleste av oss har tross alt det vi trenger. Å importere kulturelle fenomener er ikke negativt i seg selv, men det blir problematisk idet man lokkes til å kjøpe enda mer.

Black Friday

Som amerikansk fenomen, har Black Friday opprinnelig vært de fysiske butikkenes handledag. Her ser vi shoppinggale amerikanere under Black Friday for noen år tilbake.

Foto: Mike Derer / Scanpix/AP

Nordmenn lar seg rive med

I det rike landet Norge har vi nå hatt en 20 år lang kjøpefest, konstaterer forsker Per Seljeseth ved Nord universitet.

– Vi nordmenn har stor handelsslyst, og lar oss derfor rive med. Det ligger i ryggmargen vår, og er en trend som er vanskelig å snu.

– Denne gleden folk føler ved å drømme om ting og å kjøpe ting, er utrolig sterk. De som ønsker å dempe konsumet, har en vanskelig jobb, sier han.

I Europa skriker vi etter lavere skatt for å kunne konsumere enda mer, samtidig som vi har mange fattige. Det er en egentlig en ganske egoistisk forbrukerkultur, fortsetter han.

Mange bruker så mye tid på å tjene penger og tenke over hva man skal bruke pengene til, at det blir altoverskyggende. Det er trist.

Cyber Monday

Like etter Black Friday kommer Cyber Monday. Dette er dagen hvor netthandelsaktørene har de beste tilbudene.

Christoffer Ringnes Klyve i Fremtiden i våre hender mener man heller burde gi litt mer av den valutaen vi har minst av: Nemlig tid. Tid til hverandre i form av en god opplevelse eller et godt måltid på en kafé.

– Eller kanskje et bidrag til en veldedig organisasjon, sier han.