Det sier styreleder ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes, Sten Magne Engen. Han er ikke forundret over at Hurtigruten nå planlegger å legge til to eldste båtene i bøya.
Veteranskip går ut på dato
Hurtigruten har i dag 13 skip. Elleve av dem går langs norskekysten. De to eldste båtene er «Lofoten» og «Nordstjernen».
– Vi har to skip som er pluss minus 50 år, de er faktisk veteranskip, og de holder ikke i 50 år til. Så vi har begynt å kikke på en fornyelse, sier konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten til
Håper staten tar ansvar
Styrelederen for Hurtigrutemuseet på Stokmarknes har selv jobbet på hurtigruten i mange år. Engen har forståelse for at rederiet nå vil fase ut de eldste skipene.
– Det er vanskelig å holde de gamle skipene i drift, og dyrt. Det er kostnadskrevende å holde dem vedlike, sier Sten Magne Engen til NRK.
Hurtigrutemuseet på Stokmarknes har fra før ett gammelt hurtigruteskip. «Finnmarken» fra 1956 ble gitt i gave til museet og senere satt på land. Nå håper han myndighetene tar ansvar for minst ett av de to skipene som fremdeles er i trafikk.
- LES:
- LES:
– Vi kunne gjerne tatt vare på en av de gamle skipene. Dersom vi hadde fått i stand et spleiselag mellom rederi, fylkeskommuner, staten og Hurtigrutemuseet kunne en av de gamle båtene vært brukt til cruisetrafikk i regionen rundt Vesterålen, sier han.
Vemodig når de forsvinner
Lederen for Hurtigrutemuseet synes det er helt riktig av rederiet å bytte gammelbåtene ut med mer moderne skip.
– Det viser seg at folk flest som reiser med hurtigruta ønsker bedre komfort enn hva de gamle båtene har å by på, sier Engen.
Men han synes likevel det blir vemodig den dagen når «Lofoten» og «Nordstjernen» for aller siste gang kaster loss.
– En æra langs kysten er da over. For mange er de to eldste skipene symbolet på hurtigruta.