Hurtigruten legger seg ut med nordlandspolitikerne og Samferdselsdepartementet når de velger å satse på internasjonale cruiseturister framfor å legge til rette for folk og lokalt næringsliv langs kysten, skriver spesialmedarbeider for politikk og næring Knut Eirik Olsen i NRK Nordland
Når Nordland fylkeskommune sier Hurtigruten bryter milliardavtalen de har med staten ved å selge svært dyre billetter til lokalbefolkninga, bør selskapet ha mer gjennomtenkte svar enn å si at de ikke opplever at Samferdselsdepartementet deler synet til fylkeskommunen.
For dyt for brukerne
Milliardavtalen med staten er svært lukrativ. Hvert år får Hurtigruten mellom 700 og 800 millioner kroner fra staten for kjøp av tjenester.
Det vil si at staten sikrer drifta av selskapet der subsidiekritiker Trygve Hegnar er største eier. Storinvestoren får støtte for å sikre at folk har et bærekraftig reise- og fraktalternativ.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Det kan koste 50.000 kroner å reise med Hurtigruten tur-retur Bergen-Kirkenes, og det er gjerne folk som har råd til å kjøpe dyre opplevelser, som tar reisen.
For mange nordmenn er dette en altfor dyr måte å komme seg fram på.
Lokaliseringskamp
Debatten om hvorvidt Hurtigruten skal være et cruise-selskap og et reiselivsprodukt, eller om selskapet er en del av kollektivtilbudet, dukker jevnlig opp.
Når fylkeskommunen kaster sin brannfakkel, er det sannsynlig at dette også handler om at Hurtigruten vurderer å flytte Hovedkontoret fra Narvik i Nordland, til Tromsø i Troms.
I tillegg i tillegg har stortingspolitikere fra Nordland også engasjert seg for å hindre at hovedkontoret flyttes.
- Les også:
- Les også:
Hurtigruten er et ganske uvanlig børsnotert selskap. Eierne er vanlige kapitalister, men forretningskonseptet er helt spesielt.
Hurtigruten er og kommer til å være et selskap der eierne lever på de premissene som stortingsrepresentanter, kystordførere og innbyggere har definert gjennom den statlige avtalen.
Spesielt selskap
Derfor er det underlig å se at Hurtigruten velger å utfordre det konseptet de er så avhengige av.
Hurtigruteavtalen er relativt klar, men den har sjelden blitt utfordret slik Hurtigruten nå har gjort ved å nærmest gjøre det umulig for vanlige kystbeboere å bruke båtene.
Fylkeskommunes utspill bør tas alvorlig av Hurtigruten, både når det gjelder forholdet til lokale brukere, til avtalen med staten og eventuell flytting av hovedkontor fra Narvik til Tromsø.