Hopp til innhold

- Ikke en krigserklæring

Truer med å kutte daglige anløp og spare 150 millioner i administrasjon. Regjeringen varsler konsekvenser.

Direktør Olav Fjell i Hurtigruten

Langvarig hardt vær: Direktør Olav Fjell i Hurtigruten.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

To skip skal første november i opplag, i tillegg til MS "Nordnorge" som allerede ligger ved kai.

Truer staten med brudd

- Ingen krigserklæring

Selskapet har vært i forhandlinger om endringer i hurtigruteavtalen som løper fram til 2012, for å få kompensert økte drivstoffutgifter, utslippsavgiften NOx samt å få slippe daglig seilas vinterstid i Nord-Norge.

- Staten har ikke gitt oss en avtale vi kan leve med. Derfor må vi kutte antall skip i lavsesongen, sier Olav Fjell, administrerende direktør i Hurtigruten ASA.

Det kan høres ut som en krigserklæring mot regjeringen?

- Dette er verken en krigserklæring eller et nødrop. Det er en naturlig følge av det vi sa etter styremøtet i august, altså at en ny avtale må på plass.

- Staten vil reagere

Liv Signe Navarsete

Liv Signe Navarsete

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) er overrasket over Hurtigruten nå truer med å bryte avtalen med staten.

- Det er ille at selskapet varsler dette nå. Selskapet har gått inn i avtalen med fri vilje, så dette er overraskende, sier Navarsete.

Hun mener det vil få konsekvenser for Hurtigruten.

- Dersom de nå kutter antall anløp og dermed bryter avtalen vi har med dem, så vil det gå ut over inntektene til selskapet. Da vil vi måtte redusere våre kjøp av reiser og støtte til selskapet like mye, sier Navarsete.

Hun tror, i likhet med Fjell, at de vil komme til enighet.

Vil si opp ansatte

I tillegg til å legge skip ved kai i vinter, så vil selskapet si opp et foreløpig ukjent antall ansatte på land.

- Kostnadskuttene er en del av planen vi annonserte i august der vi skal kutte kostnader på land. Målet er å kutte kostnadene med 30 -40 prosent, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Selskapet har kontoret i blant annet Oslo, Tromsø, Narvik og Stokmarknes. Nå vil flere av dem miste jobben når selskapet skal effektivisere og samle like aktiviteter.

- Vi vil fortsatt være mange steder, men det vil bli en stor nedbemanning blant våre 400 på land, særlig i utlandet, sier Fjell til NRK.

- Vi gjør det som er nødvendig for å få en sterk Hurtigrute på lang sikt. Situasjonen er vanskelige enn vi trodde for et år siden,

- Tror på avtale

Fylkesråd Geir-Ketil Hansen (SV) i Nordland leder landsdelsutvalget sitt hurtigruteutvalg. Han tror Hurtigruten og Staten kommer fram til en avtale om kompensasjon for økte drivstoffutgifter og NOx-avgift innen første november.

Han mener Hurtigrutens planer om å legge to nye skip i opplag, bekrefter at Samferdselsdepartementet må ta raske grep for å sikre driften.