– Vi er nødt til å gjøre det som alle andre må gjøre, nemlig å drive effektivt og fornuftig, sier styreleder Trygve Hegnar til NRK.no.
Hegnar vil ikke tallfeste hvor mange ansatte som nå blir overflødige, men etter det NRK Nordland kjenner til kan det dreie seg om i underkant av 40 stillinger. Det er i dag 135 ansatte i den landbaserte organisasjonen.
– De ansatte på sjøen blir ikke berørt. Dette er snakk om ansatte i landbasert virksomhet, administrasjonen og salgsapparatet vårt. Vi har hatt et kontor i Narvik og ett i Tromsø. Disse blir slått sammen, og bygges opp til et senter i Tromsø, sier Hegnar.
Det er allmøte på Hurtigrutens hovedkontor i Narvik mandag formiddag, hvor konsernsjef Daniel Skjeldam er til stede.
Gradvis avvikling
– Det er ikke noe hyggelig budskap å fortelle de ansatte at det ikke vil være noe hurtigrutedrift igjen i Narvik. Samtidig er det et ledd i en nødvendig omstilling. Jeg tror det er en erkjennelse blant de ansatte at vi er nødt til å gjøre noe, sier Skjeldam til NRK.no.
Avviklingen i Narvik kommer til å skje gradvis. Hurtigruteledelsen skal nå gå i dialog med de tillitsvalgte for å se hvordan prosessen rundt nedleggelsen i Narvik skal håndteres.
– Det vil være full anledning for alle de ansatte i de landbaserte funksjonene å søke på de jobbene som blir tilgjengelig, sier Skjeldam.
Blir mer kommersiell
Ifølge børsmeldingen fra selskapet i dag skal effektiviseringen gjøre Hurtigruten mer kommersiell. Blant annet skal Hurtigruten drive starte et eget cruiseselskap.
– Dette er ikke noe nytt. Vi må bli flinkere til å drive effektivt. Hurtigruten har tapt penger i ti år, sier styreleder Trygve Hegnar.
Skal spare 60 millioner
Planen skal ifølge selskapet sikre en årlig besparelse på 60 millioner kroner.
– Det er alltid komplisert når man skal endre struktur på noe, men dette har vært en prosess. Vi har en god dialog med de ansatte, og skal nå ha ytterligere drøftelser. De kommentarene jeg får fra ansatte i Hurtigruten er at de lenge har savnet en slik prosess. Ingen ønsker å jobbe i et selskap som taper penger, sier Hegnar til NRK.no.
Håper på varig lønnsomhet
Hurtigruten varsler en rekke endringer i selskapets struktur og arbeidsmåter.
Selskapet skal gjennomføre nedbemanning i administrative funksjoner, sentralisere til nytt konsernsenter i Tromsø, utfase dagens operasjon i Narvik og overføre oppgaver og personell til konsernsenteret i Tromsø.
Organiseringen skal ha økt fokus på selskapets kommersielle drift og det skal bli tydeligere satsing på hotell- og restaurantdriften på skipene gjennom kompetanseutvikling og økt service. Dessuten vil selskapet etablere et eget crewselskap.
Den nye organisasjonen skal etter planen tre i kraft allerede 31. mars i år.
Skal selge ut
Ved siden av den forventede besparelsen på 60 millioner kroner årlig, ser Hurtigruten for seg ytterligere besparelser gjennom salg av såkalte ikke-strategiske eiendeler.
– Vi forventer oss at resultatet av det vi nå gjør vil kunne gjøre oss enda sterkere organisert for å kunne øke inntjeningen, sier Skjeldam til NTB.
Forslaget om å hovedkontoret fra Narvik til Tromsø skal legges fram for ordinær generalforsamling 17. april.