Med dette og andre tiltak skal selskapet spare 150 millioner kroner årlig.
Ifølge administrerende direktør, Olav Fjell, er det det er lettere å si opp folk enn å få gjennomført de planlagte salgene av datterselskapene.
- Vi har noen flere virksomheter som vi fortsatt ikke har solgt, men det er et veldig vanskelig marked å selge virksomhet i nå, med tanke på finanskrise og usikkerhet. Dette tar mye lenger tid nå, enn det vill gjort for et år siden, sier administrerende direktør Olav Fjell.
Snuoperasjon
Da det kriserammede selskapet i fjor høst for alvor startet snuoperasjon, skulle de kvitte seg med alle datterselskapene som ikke ble sett på som kjernevirksomhet.
De fleste av disse er nå solgt, men den store bussvirksomheten er fortsatt ikke solgt.
Siden januar i år har Hurtigruten sagt opp folk i Norge og Norden. Senere i år skal ansatte ved kontorene internasjonalt også sies opp.
Skal tjene penger
Når omstillingsprogrammet er over ved årsskiftet, skal selskapet igjen tjene penger, men på veien har det vært store problemer, som i Tallin i Estland, der Hurtigruten skulle bygge et nytt senter for bestilling av billetter.
- Det har jo vært en krevende prosess. De skulle etableres fra bunnen av, og de skulle arbeide med noe nytt booking-system som de var de første som skulle bruke.
- Vi har hatt våre oppstartsproblemer, men nå er de kommet veldig godt i gang der borte, sier Fjell.
- Vil du si at nordmenn har oppdaget hurtigruten nå?
- Vi har jo i løpet av 2-3 måneders tid lagt på et booking-nivå som er 50 til 100 prosent høere enn det vi hadde i fjor. Det er ikke så ille. I tillegg har vi god plass nå i sommer og det tror jeg har ført til at mange nordmenn har slått til, sier Fjell.