Det kan bli realiteten dersom selskapet skal klare å kutte kostnader, og øke inntektene for Hurtigruten ASA, skriver Lofotposten.
Hurtigruten ASA skal torsdag 15. mai avvikle et krisemøte i Narvik, og har innkalt til generalforsamling for aksjonærene som var registrerte i verdipapirsentralen pr. 10. april 2008.
Store tap
Selskapet har de tre siste årene samlet tapt 655 millioner kroner på driften, og kursfallet for aksjen har vært fra 60 til 30 kroner. Gjelden til rederiet er på hele 4,6 milliarder kroner.
Det knytter seg spenning til dette aksjonærmøtet, som skal ta stilling til hva man bør gjøre videre for å rette opp driften.
Rederiet driver både hurtigrutefart, fergedrift, hurtigbåter og annen forretningsvirksomhet.
Liten effekt av fusjonen
Fusjonen mellom TFDS og OVDS til Hurtigruten ASA har ikke gitt det løftet eierne ønsket seg.
Kravet om å få kompensert stadig økende drivstoffkostnader i Hurtigruteavtalen med staten har så langt ikke blitt hørt.
Forslag om å kutte anløpssteder, og snu Hurtigruten ved Nordkapp vinterstid har vært foreslått.
Å sløyfe anløpssteder, samt øke liggetiden i Stamsund og Svolvær for å tilby de rundreisende en større bit av Lofotens godbiter på landsiden, er tiltak som vurderes for å øke reiselysten og inntekter, samt dempe kostnader, skriver avisen.