Hopp til innhold

Truer staten med brudd

Skal kutte 150 millioner i administrasjonen og legger to skip i opplag. Dermed bryter de avtalen med staten.

MS Finnmarken
Foto: Atle Markeng / NRK

I dag har selskapet forpliktet seg til å anløpe 34 havner daglig. Med to nye skip i opplag, i tillegg til at MS "Nordnorge" allerede ved kai vil Hurtigruten ASA nå bryte avtalen med staten.

- Dette er jo selvfølgelig juridiske spissfindigheter, men vi ser oss ikke råd til å opprettholde seilingsmønsteret. Fra første november vil det være to av elleve dager uten hurtigruteanløp, sier kommunikasjonsdirektør, Ragnar Norum til NRK.

Havner taper uten Hurtigruter

Ikke enighet med staten

På styremøtet i Hurtigruten ASA i går ble det besluttet å gå videre med handlingsplanen for å bedre selskapets økonomiske situasjon.

Det ble vedtatt et program for å redusere de årlige kostnadene med 150 millioner kroner innen salg og administrasjon.

- Dette vil bety oppsigelser, både i utlandet og i Norge, sier Norum.

Selskapet har 70 ansatte i Narvik, der hovedkontoret ligger, og kontorene i Tromsø, på Stokmarknes og salgskontoret i Oslo. Stokmarknes har ansvaret for fergedriften, en del av selskapet som skal selges, men ingen kjøper har lagt inn bud.

- De største kuttene kommer blant våre utenlandske ansatte.

Det er ikke klart hvor mange som må gå. De ansatte i Narvik er i dag informert om kuttplanene.

To skip ute

Samtidig godkjente styret at to hurtigruteskip legges i opplag fra november 2008, dersom man ikke innen 1. november oppnår en avtale med regjeringen som muliggjør fortsatt drift av 11 hurtigruteskip.

- Trenger rask hjelp

I dag ligger det 11 år gamle skipet MS "Nordnorge" i opplag . Det er ikke klart hvilke to nye skip som taes ut av drift.

Presser regjeringen

Selskapet har det siste halvannet året vært i forhandlinger med staten om kompensasjon av miljøavgiften NOx, økte drivstoffutgifter og kutt i ruteanløp.

Hurtigrutedirektøren mener staten somler

- Er dette et pressmiddel mot regjeringen for å få enighet?

- Vi registrer at det har tatt uforholdsmessig lang tid å komme til enighet med staten. Nå har vi ikke råd til å drive på dette viset lenger. Derfor legger vi skip i opplag, sier Norum.

Navarsete: - Vil få konsekvenser

Hurtigruten er en av de største taperne på børsen i år, og kursen er falt fra 44,50 kroner ved årsskiftet til 15 kroner torsdag.

Hurtigruten hadde ved halvårsskiftet en total langsiktig gjeld på 4,1 milliarder kroner. Selskapet sliter med et underskudd på 215 millioner kroner fra første halvår i år, og erfaringsmessig er annet halvår langt verre.