• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

Nordland

  • Siste om koronavirus i Nordland
  • Snakk med oss
  • Fordypning
  • TV
  • Radio

Hurtigruten anker millionkrav

Hurtigruten har anket ESAs vedtak om at tilleggskompensasjonen selskapet fikk i 2008, er ulovlig.

Trollfjord på tur sørover Folla

HURTIGRUTEN UENIG MED ESA: verste fall er det snakk om 130 millioner kroner. Men Hurtigruten mener de ikke har fått en krone for mye.

Foto: Håkon Sørø
Publisert 30.08.2011, kl. 11.18
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 30.08.2011, kl. 11.18

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Hurtigrutens resultat for andre kvartal 2011

Ekspandér faktaboks

Nøkkeltall fra Hurtigrutens resultat for andre kvartal 2011.
(Andre kvartal 2010 i parentes):

  • Driftsinntekter: 1.137 millioner kroner (1.173 millioner kroner)
  • Driftsresultat: 110 millioner kroner (175 millioner kroner)
  • Resultat før skatt: 62 millioner kroner (142 millioner kroner)

(©NTB)

HURTIGRUTEN

Ekspandér faktaboks
  • Går i rute mellom Bergen og Kirkenes, med anløp av 34 havner
  • Åpnet 2. juli 1893, da kun strekningen Trondheim-Hammerfest
  • Ukentlig rute mellom Bergen og Vadsø fra 1907
  • Utvidet til Stavanger i 1919, opprettholdt frem til andre verdenskrig.

Det var i juni at EFTAs overvåkningsorgan ESA slo fast at statens tilleggsbevilgninger til Hurtigruten fra 2008 er i strid med EØS-avtalen.

ESA krever at Hurtigruten betaler tilbake 181 millioner kroner som selskapet fikk utover det som er tillatt etter reglene.

  • Les også: Hurtigruten kan få redusert straff
  • Les også: Straff som svir for Hurtigruten

Men Hurtigruten gir seg ikke uten kamp. Nå ankes vedtaket inn for EFTA-domstolen i Luxembourg, skriver Aftenposten.

– Anken ble sendt inn i dag, sier Hurtigrutens kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum til NRK.no.

Norum sier dette var penger de hadde krav på.

– ESA hevder at vi har fått ulovlig statsstøtte. Det mener vi kan bevise. Vi har fortsatt en underdekning i forhold til den tjenesten staten kjøper. Vi har høyere kostnader med å levere enn det staten betaler, sier Norum.

Økonomiske problemer

I 2004 inngikk staten en avtale med Hurtigruten ASA om drift av kystruten Bergen-Kirkenes, kjent som Hurtigruten. Avtalen til en verdi av 1,9 milliarder kroner løper i en åtteårsperiode fra 1. januar til 2005 til 31. desember 2012.

På grunn av økonomiske problemer i Hurtigruten gikk staten i 2008 med på å utbetale med en ekstrabevilgning på 181 millioner kroner.

ESA mener altså at denne støtten strider med EØS-avtalens regler om statsstøtte. Regjeringen har hele tiden avvist enhver påstand om at tilleggsbevilgningen er ulovlig og mener støtten ligger innenfor rammene av avtalen ESA godkjente i 2004.

Beløpet lavere

EFTAs konkurranseorgan, ESA, har beregnet at 180 millioner kroner ble gitt i ulovlig støtte fra staten til Hurtigruten. Men nå er staten og Hurtigrutens advokater på saken og de mener at beløpet kan være lavere enn det ESA kom fram til. Norum sier at Hurtigruten kan bevise at de kun har tatt ut 130 millioner av støttebeløpet fikk da selskapet var i krise.

– Vi kan bevise at vi ikke har blitt merkompensert, vi har ikke fått dekning for de kostnadene vi mener den distansetrafikken langs kysten koster. Vi er uenige i ESAs konklusjon, sier Norum til NRK.no.

Det statlige kjøpet av kystruta Bergen-Kirkenes gjelder kun godsfrakt og distansepassasjerer, ikke turisme. Avtalen omhandler betalingen Hurtigruten ASA får fra staten for å påta seg en transportoppgave som er ulønnsom.

Frist til september

Staten og Hurtigruten fikk frist på seg til utgangen av september til å presentere nye tall for hvordan støtten til Hurtigruten ble fordelt da selskapet holdt på å gå konkurs i 2008.

Publisert 30.08.2011, kl. 11.18
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Siste fra Nordland

Fiskeridirektoratet på kontroll i Lofoten vinteren 2019

Væpnet politi dukket opp på fiskerikontroll i Lofoten: – Skal politiet true med våpen eller skyte?

Beiarn rådhus

Kommune totalt isolert fra omverden – kriseledelse opprettet og Telenor flydd inn med helikopter

Blomster og sol

Venter sol og varme over hele landet – og noen får nesten 20 grader i helga

NRK anbefaler

Fot­avtrykka våre i djupet – slik står det til

Ber alle som ikke må spise gluten­fritt, holde seg unna

Fikk du med deg disse?

Fisker og snekker Isak Dreyer (26) fra Bodø.

En hardbarka jævel

Amfetaminsaken i Lofoten

Merket narkotika som «torsk» og «hyse» i fryseboks i Lofoten – slik knuste politiet narkonettverket

Rolf-Ørjan Høgset, prosjektleder i Foreningen In the same boat.

Rolf-Ørjan mener millioner sløses bort på å rydde strender som allerede er ryddet

KORONA

Siste nytt om koronavirus i Nordland

Anneli Strand Drevatne

Hør radiosendingene fra Nordland

Programleder Ole Marius Hågensen Rørstad

Se våre TV-sendinger her

NRK Nordland

  • Telefon Bodø:  75 50 57 00
  • E-post:  nordland@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Vibeke Madsen
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal