Hopp til innhold

Hurtigrute-motor er trolig verdens lengstgående

Dieselmotoren om bord Hurtigruteskipet MS «Lofoten» har tilbakelagt en distanse som tilsvarer ni turer tur/retur månen. – Unikt i verdenssammenheng.

Bli med inn i motorrommet på MS «Lofoten»

– Det finnes ingen andre dieselmotorer i verden som har så mange gangtimer, i hvert fall ikke som vi vet om, forteller maskinsjef Kristian Arnesen om bord MS «Lofoten».

Straks passerer motoren 300.000 timer eller i underkant av 35 år. Og ifølge Hurtigruten betyr det at den 7-sylindrede totakts dieselmotoren er unik i verdenssammenheng.

– Det finnes ingen andre dieselmotorer i verden som har så mange gangtimer, i hvert fall ikke som vi vet om, forteller maskinsjef Kristian Arnesen om bord MS «Lofoten».

Men det er flere imponerende tall motoren fra 1963 kan vise til.

– Den har gjennom livet drukket cirka 114.000.000 liter brennolje. Den har sendt MS «Lofoten» over 3.750.000 nautiske mil. Dette er en avstand over ni ganger tur/retur månen, sier Arnesen.

Gir Hurtigruten rett

Ifølge Wikipedia er motoren lisensbygd av Akers mekaniske verksted og er en «Burmeister & Wain» DM742 VT2 BF90 dieselmotor. Dagens motor er den originale fra 1963, og ytelsen er cirka 3.325 hestekrefter.

Det er ikke bare Hurtigruten selv som er imponert over dieselmotoren. Også forfatter Dag Bakka jr er en beundrer.

Bakka jr har skrevet 40 bøker om maritim historie og er redaktør av tidsskriftet «Skipet» som blir utgitt av «Norsk Skipsfartshistorisk Selskap». Han gir Hurtigruten rett i at dette trolig er verdens lengstgående dieselmotor.

– Jeg kan ikke skjønne hvilke andre skip det skulle være som har seilt like langt og like lenge med samme dieselmotor som MS «Lofoten», sier han til NRK.

Dieselmotoren i MS Lofoten

Ifølge Wikipedia er motoren lisensbygd av Akers mekaniske verksted og er en «Burmeister & Wain» DM742 VT2 BF90 dieselmotor. Dagens motor er den originale fra 1963, og ytelsen er cirka 3.325 hestekrefter.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

– Unikt driftsmodus

Bakka jr mener nemlig driftsmoduset for skipet også er unikt i verdenssammenheng.

– I løpet av 11 dager går MS «Lofoten» Bergen-Kirkenes-Bergen. Tilbake i Bergen ligger skipet til kai i noen få timer før det er i gang igjen. Det er ingen andre skip i verden som blir drevet på den måten, med bare noen få uker pause i året.

Han skryter av dem som gjennom årene har sørget for at motoren har blitt holdt i live.

– Det er en bragd rett og slett. Det har vært et imponerende stell, nøye planlagt vedlikehold og enorm systematikk.

– Ikke enkelt

Maskinsjef Kristian Arnesen kan bekrefte at det ikke bare er enkelt med gamle dieselmotorer.

– Det finnes ingen delekatalog, alt må spesiallages. Vi må være litt frempå når det gjelder å få inn deler. Vi bestiller minimum et halvt år før vi trenger delen, forteller han.

Arnesen tror dieselmotoren og MS «Lofoten» fortsatt har mange år igjen.

– Alt er mekanisk og solid bygd. Den har fortsatt mange tusen timer å gå på. Motoren er en totaktsmotor som er saktegående. Det en derfor den har vart lenge, en motor med høyere turtall ville aldri vart så lenge, konkluderer han.

Lofoten i ny drakt

MS «Lofoten» er den eldste hurtigruta som ennå er i drift, og nå har rederiet bestemt at skipet skal få tilbake det klassiske interiøret fra 1964, da skipet var nytt. Det setter både passasjerer og mannskap pris på.

Hurtigruta trues med nedleggelse i 1974. Bilder fra MS Lofoten langs kysten. Om hurtigrutas betydning og framtidsutsiktene i 1974.

Hurtigruten var truet med nedleggelse i 1974. Her kan du se film fra MS «Lofoten» langs kysten og høre om hurtigrutas betydning og framtidsutsiktene i 1974.